All for Joomla All for Webmasters

pasek-lic

Breadcrumbs

Debata klas II liceum

Tradycyjnie w pierwszy dzień wiosny, 21 marca, odbyła się szkolna debata klas II liceum. W tym roku tematem debaty była edukacja. Teza debaty brzmiała: „Szkoła źle uczy – dzisiejszy system edukacji to zakuć, zdać, zapomnieć”. Tezy broniła drużyna z klasy II B w składzie: Julia Bodych, Weronika Kot i Aleksandra Susik. Przeciwnikami tego twierdzenia była drużyna z klasy II A w składzie: Igor Chmurski, Mikołaj Pegza oraz Franciszek Pszczółkowski. W rolę marszałka debaty wcielił się uczeń klasy maturalnej Karol Budziński, który na początku przywitał wszystkich, jak również przedstawił jury i członków debatujących drużyn.

Debata przebiegała w trzech rundach. Pierwsza część dotyczyła związku szkoły z potrzebami współczesnego człowieka i świata. Strony dyskusji podjęły problem wpływu wykształcenia na atrakcyjność pracy, rodziców na wychowanie swoich dzieci.

Druga część debaty dotyczyła atrakcyjności współczesnej szkoły. Uczniowie dyskutowali na temat tego, czy oceny są wyznacznikiem wiedzy, czy szkoła wspiera, czy utrudnia rozwój zainteresowań.

W trzeciej rundzie uczestnicy debaty zastanawiali się nad reformą szkolnictwa. Podjęli problem likwidacji gimnazjów i wydłużenia liceum i wpływu tych zmian na oczekiwania uczniów. Tę część zakończyło trudne pytanie o moralny wymiar strajku nauczycieli.

Po trzech rundach pytań każda z drużyn podsumowała swoje stanowisko w formie minutowego exposé.

Debata podejmowała problem edukacji, który dotyczy uczniów, gdyż wielu z nich (klasy ósme i siódme) doświadczają wpływu nowej reformy, dlatego młodzież słuchała jej z zainteresowaniem. Świetnie poradził sobie prowadzący, umiejętnie dyscyplinując i prowokując obie strony sporu. Obie drużyny ciekawie przedyskutowały problem, przygotowały masę rzeczowych argumentów, popartych wieloma badaniami i danymi statystycznymi.

W oczekiwaniu na werdykt jury ksiądz dyrektor Piotr Karpiński pogratulował uczestnikom dyskusji wystąpienia przed wszystkimi uczniami szkoły. Odnosząc się do ostatniego pytania debaty, przypomniał naukę Kościoła dotyczącą moralnego wymiaru strajku nauczycieli. Ksiądz dyrektor podkreślił, że strajk jest podstawowym prawem każdego pracownika pod warunkiem, że inne sposoby dochodzenia swoich praw zawiodły. Dodał również, że najlepszym rozwiązaniem jest dialog. Uspokoił uczniów, podając, że w naszej szkole egzaminy się odbędą, bo nie będzie w niej strajku.

Na koniec debatę rozstrzygnęło jury, w skład którego weszli następujący nauczyciele: pan Marek Pągowski, pani Anna Kłosińska i pan Piotr Wójcik oraz uczniowie klas trzecich liceum: Natalia Bielenin, Maciej Chęcielewski i Michał Heleski. Debatę wygrały uczennice z klasy II B, a tytuł najlepszego mówcy zdobył Franciszek Pszczółkowski z drużyny przeciwnej. Werdykt wszystkim się bardzo spodobał, gdyż nagrodzili go gromkimi brawami. Na kolejną Debatę Oksfordzką w Klasyku przyjdzie nam poczekać znowu rok.

Wydarzenia archiwalne

Facebook Widget Slider

Menu