Breadcrumbs

Wydarzenia w Szkole Podstawowej

Rekolekcje wielkopostne

3

2

1

Symultana szachowa

 

Uczniowie klasy 2b naszego Małego Klasyka bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach koła szachowego. Na ostatniej lekcji mieli okazję zmierzyć się ze swoją Panią od szachów, która rozegrała z nimi symultanę szachową. Symultana (seans gry jednoczesnej) jest to taki mecz, w którym jedna osoba gra z wieloma przeciwnikami w tym samym czasie. Każdy rozgrywa partię na swojej szachownicy. Dzieci po raz pierwszy uczestniczyły w takiej formie i bardzo im się ona spodobała. Partie były bardzo zacięte, a najdłuższa trwała do ostatniej minuty lekcji. Z pewnością to jeszcze powtórzymy!

 

szachy symultana

Projekt metodą drzewka decyzyjnego

Uczniowie klasy 5, omawiając „Anię z Zielonego Wzgórza”, wzięli udział w projekcie czytelniczym. Dzięki temu zauważyli, że jest to książka dla każdego, choć szczególną aprobatą cieszyła się wśród dziewcząt. Powieść zachwyciła piątoklasistów oryginalnym, poetyckim językiem, którym posługuje się główna bohaterka, pokazała im moc przyjaźni i rolę rodziny w życiu każdego człowieka. Uświadomiła uczniom konsekwencje płynące z podjętych decyzji, co było możliwe dzięki pracy metodą drzewka decyzyjnego. Nauczyciel przedstawił wychowankom dwie sytuacje wymagające rozstrzygnięcia problemu, a ci bez trudu wskazali możliwe rozwiązania, ich pozytywne i negatywne skutki oraz cele i wartości, którymi należy się kierować, podejmując konkretne decyzje i działania.

Powieść L. M. Montgomery dostarczyła dzieciom wiele przyjemności i zabawy. Wzbogaciła ich słownictwo i kompetencje literackie, ale przede wszystkim wyobraźnię, dlatego na koniec projektu uczniowie przygotowali makiety Avonlea i Zielonego Wzgórza, na którym mieszkała tytułowa postać. Niektórzy piątoklasiści wykonali Anię Shirley z modeliny, inni uszyli ją z kolorowych tkanin, a jedna osoba upiekła ciasto, które wyglądem przypominało rudowłosą bohaterkę.

Okazało się, że uczniowie są równie pomysłowi i twórczy jak bohaterka ich lektury. Omówiony utwór zainspirował do działania i ujawnił dziecięce talenty.

Sukces naszych uczniów w Konkursie LOP

 

Szkolne Koła Ligi Ochrony Przyrody z Zespołu Szkół im. ks. St. Konarskiego wzięły udział w Ogólnopolskim Konkursie „Dobre przykłady lub pomysły współpracy z Lasami Państwowymi”, którego organizatorem był Zarząd Główny Ligi Ochrony Przyrody w Warszawie. Celem konkursu była promocja współpracy LOP z Lasami Państwowymi oraz zrównoważonej gospodarki leśnej.

Zarówno koło LOP w Szkole Podstawowej, jak i koło LOP Klasycznego Liceum od wielu lat realizuje różne formy współpracy z Lasami Państwowymi, m.in. poprzez spotkania z leśnikami, udział w konkursach i olimpiadach oraz akcjach, przedsięwzięciach i warsztatach przyrodniczych. Z ogromną radością informujemy, że nasz Zespół Szkół znalazł się w gronie 10 laureatów tego konkursu. Cieszymy się z docenienia naszej działalności dydaktyczno-wychowawczej, przybliżającej uczniom problematykę ochrony przyrody, zrównoważonego rozwoju i wrażliwości na piękno otaczającego świata.

 

lop

Lekturowy niezbędnik ósmoklasisty

Uczniowie klasy 8a i 8b, chcąc jak najlepiej przygotować się do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego, postanowili „oswoić” lektury obowiązkowe. Podczas omawiania utworów na lekcjach starają się przybliżyć ich treść i problematykę. Szczególną uwagę poświęcili „Panu Tadeuszowi” Adama Mickiewicza, „Balladynie” Juliusza Słowackiego oraz „Kamieniom na szaniec” Aleksandra Kamińskiego.

Na początku „Pan Tadeusz” kojarzył się uczniom z nudną lekturą, na szczęście jednak, po przeczytaniu, epopeja okazała się niewyczerpanym źródłem natchnienia dla naszych ósmoklasistów. Dzięki wnikliwej analizie dzieła młodzież zrozumiała jego treść, dostrzegła oraz doceniła, że jest ono skarbnicą wiedzy o dziewiętnastowiecznej Polsce i jej mieszkańcach, czego dowiodła w swoich rozprawkach. W każdym wypracowaniu pojawiały się konkretne argumenty i przykłady na to, że warto przeczytać „Pana Tadeusza”. Kolejnym wyzwaniem dla młodzieży było przygotowanie plakatów i prezentacji multimedialnych poświęconych utworowi. Uczniowie w swych pracach skupili się na utrwaleniu staropolskich tradycji i obyczajów, opowiedzieli historię zamku Horeszków, przyjrzeli się dziewiętnastowiecznej modzie, a nawet staropolskiemu menu, którego znawcą w lekturze był Wojski Hreczecha. Podjęli się także przywrócenia dobrego imienia Jackowi Soplicy, „przeprowadzając z nim” wywiad.

Podczas omawiania „Balladyny” uczniowie przeanalizowali jej drogę do władzy oraz motywy postępowania. Zaprojektowali ikony nawiązujące do treści dramatu, które pozwolą zapamiętać jego treść. Rozważali czy Balladyna jest zbrodniarką, która zasłużyła na karę. Szukali także argumentów, dzięki którym mogliby oczyścić ją z oskarżeń.

Utwór „Kamienie na szaniec” także okazał się niezwykle inspirujący. Alek, Zośka i Rudy stali się ósmoklasistom niezwykle bliscy, dlatego każdy szczegółowo opracował „biografię” bohatera, uwzględniając osiągnięcia i dokonania w czasie II wojny światowej.
Ponadto uczniowie przygotowali mapę działań i plakaty akcji przeprowadzonych w ramach Małego Sabotażu oraz akcji dywersyjnych oraz komiks na podstawie akcji pod Arsenałem (przeprowadzonej 26 marca 1943 roku). Każdy ósmoklasista w swojej pracy starał się wyjaśnić na czym polega nieprzemijająca wartość powieści Aleksandra Kamińskiego.

Wszyscy uczniowie zaangażowali się w pracę i starali pokazać jak wiele zapamiętali i rozumieją z omówionych dzieł. Przygotowując swoje prezentacje i projekty, starali się, by jak najwierniej oddawały treść i problematykę utworów. Prawdopodobnie po powrocie do szkoły przygotują wystawę swoich prac, by w ten sposób zachęcić kolegów do czytania i przekonać ich jak wiele można zyskać dzięki znajomości lektur, bo literatura nie tylko uczy i wychowuje, ale także „bawi” i pozwala realizować własne wizje artystyczne.

 

Sukces naszych uczniów w Wojewódzkim Konkursie z Chemii

 

W czwartek 3 grudnia odbył się szkolny etap Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Chemii, organizowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty. Przystąpiło do niego dwoje uczniów z klasy 8a oraz czworo uczniów z klasy 8b. Arkusz składał się z 16 zadań, za które można było uzyskać 100 punktów. Zestaw obejmował zarówno zadania otwarte, jak i zamknięte.

Miło nam poinformować, że Krzysztof Rożek, uczeń klasy 8a oraz Franciszek Śliwa, uczeń klasy 8b zakwalifikowali się do etapu rejonowego, który zaplanowany jest na 1 marca 2021 roku. Gratujemy i życzymy sukcesów na dalszych etapach konkursu.

Lekcja metodą eksperymentu

 

Powietrze jest mieszaniną gazów, których nie można ani zobaczyć, ani rozpoznać po zapachu czy smaku. Zawarty w powietrzu tlen jest niezbędny człowiekowi do życia. Klasa 3b omawiając temat dotyczący powietrza wykonała pewien eksperyment. Do doświadczenia potrzebny był słoik, świeczka i zapałki. Zapaloną świeczkę, dzieci ostrożnie przykryły słoikiem. Świeczka paliła się tak długo, dopóki w powietrzu zawartym w słoiku był tlen. Gdy tlenu zabrakło – świeczka zgasła. Odcinanie dopływu tlenu, aby ugasić ogień, wykorzystują np. strażacy. Dlatego zawsze zależy pamiętać, że gdy znajdziemy się w sytuacji zagrożenia, nie należy otwierać okien. Metoda eksperymentu pozwoliła zapamiętać tę zasadę już na zawsze.

 

 

Awans naszych uczniów w Wojewódzkim Konkursie Przedmiotowym z Matematyki

 

11 grudnia 2020 roku odbył się Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Matematyki. W tym roku wzięło w nim udział dwunastu uczniów klas siódmych i ósmych naszej Szkoły Podstawowej.

Mamy zaszczyt poinformować, że do etapu rejonowego zakwalifikowało się trzech uczniów: Krzysztof Rożek (kl. VIII a), Jarosław Jankiewicz Delgado (kl. VIII a) oraz Franciszek Śliwa (kl. VIII b).

Wszystkim serdecznie gratulujemy i życzymy sukcesów w kolejnym etapie.

 

Wspólnota Kościoła zainaugurowała Wielki Post

 

W Środę Popielcową 17 lutego rozpoczął się w Kościele okres Wielkiego Postu. Tego dnia wierni udają się do kościołów, aby posypać głowę popiołem, który symbolizuje akt pokuty i przypomina o śmiertelności każdego człowieka. Celem Wielkiego Postu jest dobre przygotowanie do Świąt Paschalnych.

Choć w tym roku nie odbyła się tradycyjna Msza szkolna, to jednak warto poszukać odpowiedzi na pytanie, czym jest Wielki Post dla mnie. Dziesięć myśli o Wielkim Poście, swoisty dekalog, pomoże lepiej czas ten zaplanować i przeżyć.

Wielki Post to: 
1) czas nawrócenia,
2) czas wiary,
3) czas kuszenia i próby,
4) czas postu,
5) czas pojednania z ludźmi,
6) czas popiołu,
7) czas wyznawania grzechów,
8) czas słuchania Słowa,
9) czas modlitwy,
10) czas Jezusa Chrystusa.

Awans naszych uczniów do etapu rejonowego Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Języka Angielskiego

 

Nowy rok rozpoczynamy dobrymi wiadomościami. Troje naszych ósmoklasistów: Elżbieta Adamczyk Rayner, Robert Krakowiak i Krzysztof Rożek zakwalifikowało się do rejonowego etapu Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Języka Angielskiego. Etap szkolny z sukcesem pokonali 14 grudnia, a wyniki zostały właśnie oficjalnie potwierdzone.

Serdecznie gratulujemy i życzymy awansu do finału.

 

ang woj 20

Awans naszego ucznia w Olimpiadzie Lingwistyki Matematycznej

 

17-go grudnia odbył się pierwszy etap Olimpiady Lingwistyki Matematycznej. Wzięło w nim udział siedmiu uczniów naszego liceum. Z przyjemnością informujemy, że Maciek Biały z klasy IId zakwalifikował się do drugiego etapu. Maćkowi gratulujemy i życzymy powodzenia w następnym etapie.

Wszystkich, którzy lubią rozwiązywać zagadki logiczne i maja podstawową wiedzę językoznawczą zapraszamy na stronę Olimpiady Lingwistyki Matematycznej i zapoznania się z zadaniami. Może to być ciekawe zajęcie na długie, zimowe wieczory.

Awans naszego ucznia w Przedmiotowym Konkursie Wojewódzkim z Historii

 

W dniu 7 grudnia odbył się etap szkolny Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Historii. Miło nam poinformować, że do etapu rejonowego zakwalifikował się uczeń klasy VII a Paweł Kłos. Teraz przed Pawłem wytężona praca, bo etap rejonowy odbędzie się 3 marca. Mamy nadzieję, że on również zakończy się sukcesem. Powodzenia!

 

klos his

Mikołajkowy Turniej Szachowy

 

W dniu 7 grudnia 2020 roku w naszej szkole zorganizowany został II Mikołajkowy Turniej Szachowy. Z powodu pandemii tegoroczna edycja odbyła się online i wzięło w niej udział 32 uczniów z klas 0-3 szkoły podstawowej. Niekwestionowanym zwycięzcą turnieju z kompletem 9 punktów został uczeń zerówki Adam Gajewski. Złoty medal wśród dziewcząt wywalczyła uczennica klasy 1a Tosia Madejska, która wygrała 8 partii.

Wśród dziewcząt miejsce II wywalczyła uczennica klasy 2b Lena Gola (5,5 punktu), a miejsce III uczennica klasy 2a Marta Piotrowiak (również 5,5 punktu).

Wśród chłopców miejsce II wywalczył Jan Frontczak z klasy 2a (6 punktów), a miejsce III uczeń klasy 3b Michał Gnat (5 punktów).

W dniach 14-17 grudnia ze względu na wcześniejsze problemy techniczne, została zorganizowana dogrywka turnieju, w której uczeń klasy 2a Franciszek Petrykowski wywalczył wśród chłopców 2 miejsce ex aequo.

Zwycięzcom serdecznie gratulujemy, a wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział.

Pracujemy metodą projektu tworząc komiks

 

W listopadzie i grudniu tego roku uczniowie klasy 4b zrealizowali projekt edukacyjny w oparciu o komiks Janusza Christy z serii „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” pt. „Latać każdy może”. Głównym założeniem projektu było przybliżenie uczniom serii „Kajko i Kokosz”, poznanie historii komiksu oraz promocja czytelnictwa. Po spotkaniach z bohaterami – Kajkiem i Kokoszem oraz po zapoznaniu się z zasadami tworzenia tego gatunku literackiego uczniowie podjęli się zadania wcielenia się w rolę ilustratora komiksu. Czwartoklasiści podzielili się zadaniami, wybrali ich zdaniem najciekawsze przygody Kajka i Kokosza, i narysowali je. Na koniec przedstawili swoje prace uzasadniając swój wybór. Praca nad ilustracjami doskonaliła podstawowe kompetencje ucznia szkoły podstawowej takie jak kreatywność, komunikatywność i prezentację efektów swojej pracy.

Projekt czytelniczy „Czytam z klasą lekturki spod chmurki”

Klasa Ia Szkoły Podstawowej przystąpiła do realizacji II modułu projektu czytelniczego „Czytam z klasą lekturki spod chmurki”. Temat drugiego modułu to „Mała chmurka w krainie śniegu”. Wybraliśmy lekturę „Zaczarowana zagroda”. Dzieci z wielkim zaangażowaniem wypełniały lekturniki i wykonywały różne prace plastyczno-techniczne związane z tematem. Wykonaliśmy bałwanki ze szklanych butelek, którym dzieci zrobiły piękne czapeczki z włóczki. Kolejna praca to pingwinki z buteleczki i filcu, które postawiliśmy na makiecie przedstawiającej Antarktydę. Praca z tą lekturą przyniosła dzieciom wiele radości.

 

Mistrzostwa w szachach online

 

W weekend 12-13 grudnia szachiści Zespołu Szkół im. ks. St. Konarskiego wzięli udział w V Ogólnopolskich Mistrzostwach Szkół i Przedszkoli w szachach online. Dzieci rozgrywały swoje partie na czas – tempem 10 minut na zawodnika, korzystając przy tym ze specjalnej platformy szachowej www.chess.com. Łącznie do turniejów zgłosiło się 1800 zawodników z całej Polski, co pokazuje, że szachy cieszą się ogromną popularnością.

Po raz kolejny nasi uczniowie znaleźli się w ścisłej czołówce i wzorowo zaprezentowali szkołę. Antosia Madejska z klasy 1a zajęła 4. miejsce w grupie dziewcząt do lat 7, a Adam Gajewski z zerówki 6. miejsce w kategorii chłopców do lat 6.

Z kolei 12 -13 grudnia w Bydgoszczy w Ogólnopolskim Turnieju Blitza Kobiet i Mistrzostwach Polski Kobiet w szachach szybkich, wystartowała nasza nauczycielka Joanna Majdan Gajewska, zajmując kolejno 3. i 5. miejsce. W zawodach startowała ścisła czołówka kraju.

 

Serdecznie gratulujemy!

Konkurs "Mój najpiękniejszy różaniec"

W październiku odbył się tradycyjnie już, w naszej szkole, konkurs pod hasłem: „Mój najpiękniejszy różaniec”. Zainteresowanie konkursem było ogromne. Uczniowie w trzech kategoriach wiekowych ( 0 – I; II – III; IV – VII) oddali na konkurs bardzo ciekawe prace świadczące o dużej pomysłowości i nieograniczonej wyobraźni. Najpiękniejsze różańce zostały nagrodzone, a wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali dyplomy.

Wyniki konkursu:

KATEGORIA klas 0 – I

Miejsce pierwsze:           Natasza Wacławek klasa Ib

Miejsce drugie:                Kazimierz Kaszkur klasa Ia

Miejsce trzecie:               Julian Poszwiński klasa 0

Wyróżnienia: Antonina Madejska klasa Ia; Zofia Gajewska klasa 0; Bartosz Marszałek klasa Ib.

KATEGORIA klas II – III

Miejsce pierwsze:           Natalia Maciejewska klasa IIb

Miejsce drugie:                Krystian Magdziarz klasa IIIb

Miejsce trzecie:               Zofia Dwórznik klasa IIIb

Wyróżnienia: Riccardo Pagano klasa IIIb; Helena Grzelecka klasa IIIa.

KATEGORIA klas IV – VII

Miejsce pierwsze:           Anna Broniarek klasa Vb

Miejsce drugie:                Katarzyna Duda klasa IVa

Miejsce trzecie:               Aleksandra Rosińska klasa VIb

Wyróżnienie:      Agata Pisarska klasa IVa

Wszystkim uczestnikom konkursu dziękujemy za udział, a nagrodzonym i wyróżnionym składamy serdeczne gratulacje.

 

rozaniec kon 20


 

Awans naszej uczennicy w Olimpiadzie Przedsiębiorczości

 

Zakończył się etap szkolny tegorocznej już XVI edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Przedsiębiorczości, w której wystartowało czworo licealistów. W tym roku hasłem przewodnim olimpiady jest „Biznes w uwarunkowaniach zrównoważonego rozwoju”. Etap szkolny polegał na napisaniu testu składającego się z 50 pytań o zróżnicowanym poziomie trudności.

Miło nam poinformować, że uczennica klasy II D Weronika Jaros zajęła 8. miejsce i zakwalifikowała się do etapu okręgowego olimpiady. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.

 

olimp przedsieb

Konkurs "Bombka"

 

W grudniu z okazji Świąt Bożego Narodzenia został przeprowadzony w naszej szkole konkurs pod hasłem: „Bombka”. Uczniowie w trzech kategoriach wiekowych (0 – I; II – III; IV – VII) wzięli liczny udział w konkursie. Piękne bombki wykonane były z zastosowanie różnorodnych technik plastycznych. Najciekawsze prace zostały nagrodzone, a wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali dyplomy.

Wyniki konkursu:

KATEGORIA klas 0 – I

Miejsce pierwsze:           Julian Poszwiński klasa 0

Miejsce drugie:                Pola Klepaczko klasa Ia

Miejsce trzecie:               Dominik Bombała klasa Ia

Wyróżnienia: Hanna Migdał klasa Ib; Zofia Kawczyńska klasa 0; Zofia Gajewska klasa 0.

KATEGORIA klas II – III

Miejsce pierwsze:           Jagoda Szychowska klasa IIIc

Miejsce drugie:                Maria Pałatyńska klasa IIIc

Miejsce trzecie:               Barbara Kłosowska klasa IIb

Wyróżnienia: Franciszek Petrykowski klasa IIa; Wiktoria Kondratowicz klasa IIb; Patryk Łajko klasa IIb.

KATEGORIA klas IV – VII

Miejsce pierwsze:           Jakub Wojda klasa IVa

Miejsce drugie:                Wiktor Baka IVb

Miejsce trzecie:               Zuzanna Żałoba VIb i Michał Rydzoń IVb

Wyróżnienia: Aleksandra Rosińska klasa VIb; Eliza Stęborowska klasa VIIb; Borys Kołodziejski klasa Va

Wszystkim uczestnikom konkursu dziękujemy za udział, a nagrodzonym i wyróżnionym składamy serdeczne gratulacje.

Lekcja o węglu

 

W minionym tygodniu dzieci z klas trzecich uczyły się o bogactwach naturalnych Ziemi. Uczniowie poznali między innymi właściwości węgla oraz jego szerokie zastosowanie w przemyśle i gospodarce. Wykonując doświadczenie z węglem leczniczym na własne oczy przekonały się, że węgiel ma właściwości oczyszczające i filtracyjne. W pierwszym etapie doświadczenia dzieci dodały kilka kropli atramentu do czystej wody, następnie wrzuciły do mieszaniny kilka tabletek węgla. Po kilku godzinach uczniowie zaobserwowali, że węgiel „wyłapał” cząsteczki atramentu z wody i osadził się wraz z nim na dnie szklanki z wodą.

Węgiel nie bez powodu nazywany jest czarnym złotem: leczy, oczyszcza, filtruje, wykorzystywany jest w branży kosmetycznej, ogrzewa nasze domy, służy do produkcji paliw i nawozów. Może gdyby piraci posiadali wcześniej taką wiedzę, zamiast na Karaiby przybyliby na Górny Śląsk w poszukiwaniu „złota”?

 

Strona 16 z 17