Breadcrumbs

SZKOŁA PODSTAWOWA

Msza św. w drugą niedzielę miesiąca

 

W II niedzielę maja społeczność Klasyka zgromadziła się na Mszy świętej sprawowanej przez księdza dyrektora Piotra Karpińskiego. W kazaniu ksiądz dyrektor przywołał postać świętego Bernarda z Clairvaux i jego słowa skierowane do papieża, żeby pamiętał, że jest następcą „rybaka”, a nie cesarza Konstantyna, czyli człowiekiem składającym świadectwo swoim życiem i przekonującym do Boga mocą miłości. Chrystus troszczy się o nas, jest dobrym pasterzem, nie pragnie być traktowany jak król.

Czytania na Niedzielę Dobrego Pasterza pokazały trzy obrazy dobrego pasterza. Pierwszy z nich wynika ze słów Ewangelii: „Moje owce słuchają mego głosu, a Ja znam je”. Jezus zna nas, jest z nami w osobistej i intymnej relacji, jest blisko każdego człowieka, angażuje się w jego życie. Kolejny obraz łączy się z fragmentem: „Moje owce słuchają mego głosu (…). Idą one za Mną, a Ja daję im życie wieczne”. Jezus daje nam słowo, które prowadzi do życia wiecznego, należy je przyjąć i mu uwierzyć. Odrzucenie słowa Chrystusa wiąże się z odrzuceniem życia wiecznego. Trzeci obraz dobrego pasterza odsyła nas do Jezusa jako Baranka, który przyjmuje tych, „którzy przychodzą z wielkiego ucisku” i otrze z ich oczu łzę, zakończy cierpienie. Bóg robi wszystko, aby nam pomóc, nie chce dla nas zła, ale i my żyjmy tak, aby nikt przez nas nie płakał i nie cierpiał. Widząc łzę u kogoś, otrzyjmy ją tak jak Chrystus.

Na koniec ksiądz dyrektor zachęcał, abyśmy dziękowali Jezusowi, że walczy z cierpieniem, ociera łzę i razem nim wołali o nowych pasterzy tu na ziemi – księży, którzy prowadzą wiernych, kierując się sercem Jezusa.

Czytania liturgiczne przygotowali uczniowie z klasy VII B.

Msza święta w pierwszy piątek miesiąca

 

We Mszy św. pierwszopiątkowej odprawionej przez księdza dyrektora Piotra Karpińskiego uczestniczyli uczniowie ze szkoły podstawowej. Po odczytaniu Ewangelii ksiądz Dyrektor przeprowadził z dziećmi rozmowę, która miała dać odpowiedź na pytanie: gdzie można znaleźć Boga? Okazuje się, że Stwórca jest blisko, na wyciągnięcie ręki, gdyż ukrył się w drugim człowieku.Zawsze gdy człowiek odnosi się do drugiego, odnosi się jednocześnie do Boga.

Podczas Mszy świętej zebrani modlili się również za maturzystów, którzy w tym dniu zdawali swój kolejny egzamin.

Czytanie, psalm i modlitwę powszechną przygotowali uczniowie klasy IV B.

Sukcesy naszych uczniów w Międzynarodowym Konkursie Plastycznym dla Dzieci i Młodzieży "Moja Przygoda w Muzeum"

 

Na tegoroczny XLIII Międzynarodowy Konkurs Plastyczny dla Dzieci i Młodzieży "Moja Przygoda w Muzeum" uczniowie naszej szkoły odpowiedzieli bardzo chętnie i aktywnie. Uczniowie klas IV-VI wykonali ponad 50 prac. Inspiracją do wykonania prac konkursowych była twórczość Edwarda Okunia i Joiko Kusamy. Wszystkie prace wzięły również udział w głosowaniu internautów i jest nam niezmiernie miło poinformować, iż uczeń klasy IVb - Riccardo Pagano zdobył w nim I miejsce.Komisja konkursowa wyłoniła najciekawsze prace z 200 zgłoszonych do konkursu. Wśród laureatów znaleźli się również uczniowie naszej szkoły. Wyróżnienia otrzymali Karol Czajka z klasy Vb i Borys Kołodziejski z klasy VI. III nagroda z kategorii klas IV-VI trafiła do Aurelii Bombały z klasy Va. W kategorii klas VII-VIII II miejsce zajęła Maria Dąbrowska z klasy VIIb.

Większość prac zakwalifikowała się do wystawy pokonkursowej. Prace można oglądać w Muzeum Historycznym Miasta Skierniewice.

Serdecznie gratulujemy wyróżnionym i nagrodzonym i życzymy dalszych sukcesów w pracy twórczej.

 

Rocznica Uchwalenia Konstytucji 3-go Maja w Małym Klasyku

 

 

28 kwietnia uczniowie Małego Klasyka uczestniczyli w uroczystym apelu z okazji 231. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3-go Maja. Uczniowie klasy 4a i 6 pod opieką wychowawczyń zaprezentowali w formie montażu słowno-muzycznego krótką lekcję historii i patriotyzmu, która przeniosła wszystkich w minione wieki. Uroczystość przybliżyła dzieciom wydarzenia historyczne i okoliczności powstania konstytucji – pierwszej w Europie, a drugiej na świecie. Na zakończenie głos zabrał ksiądz dyrektor Piotr Karpiński, który podziękował uczniom i wychowa

Klasy trzecie na wycieczce w Warszawie

Dnia 22 kwietnia uczniowie klas trzecich SP wraz z wychowawczyniami wybrali się na wycieczkę do Teatru Capitol na musical „Friends” oraz do Centrum Nauki Kopernik. Musical zachwycił wszystkich pięknym wykonaniem utworów muzycznych, wspaniałym tańcem i grą bardzo młodych aktorów. Spektakl poruszał bardzo ważne tematy związane z relacjami pomiędzy młodymi ludźmi, z problemami, z którymi mierzą się dzieci oraz rozprawił się ze szkolnym hejtem, który przestał być już modny.

W Centrum Nauki Kopernik wszyscy mogli samodzielnie przeprowadzać doświadczenia na interaktywnych wystawach. Uczniowie zobaczyli mnóstwo eksponatów i najnowocześniejsze technologie. To miejsce niezwykłe, które pozwoliło wszystkim poznawać świat za pomocą zabawy. Każdy z uczniów znalazł coś ciekawego dla siebie. Jest to miejsce, do którego na pewno warto wrócić.

Wycieczka do Warszawy

 

21 kwietnia br. uczniowie klas czwartych z wychowawczyniami odwiedzili stolicę. W Teatrze Buffo obejrzeli musical pt. „Piotruś Pan” - na wysokim artystycznym poziomie. Inscenizacja w Studio Buffo została zrealizowana z pomysłem i rozmachem - widzowie mogli zobaczyć m.in. widowiskowy taniec Indian z pochodniami, obrotową wyspę czy wypływający ze ściany statek.

Drugim punktem programu było zwiedzanie Zamku Królewskiego, można było zobaczyć m.in.sale królewskie,sejmowe, Salę Tronową w czerwonym aksamicie, Salę Balową z największym w Polsce plafonem.

Czwartoklasiści wrócili zadowoleni i ubogaceni,szczególnie w wiedzę dotyczącą miejsc związanych z siedzibą najwyższych władz państwa.

Wycieczka do Warszawy klas siódmych

31 marca klasy VII wyjechały na długo wyczekiwaną wycieczkę do Warszawy. Kulminacyjnym punktem była 3 godzinna zabawa w pokojach zagadek TepFactor. Była to wspaniała okazja nie tylko do sprawdzenia swoich umiejętności logicznego myślenia, ale przede wszystkim budowania umiejętności współpracy w grupie i relacji koleżeńskich. Na koniec udaliśmy się na zwiedzanie Zamku Królewskiego.

 

Rekolekcje wielkopostne w Szkole Podstawowej

 

W Wielkim Tygodniu, od poniedziałku do środy, społeczność Klasyka uczestniczyła w rekolekcjach wielkopostnych. W klasach 0-VI SP poprowadziła je pani Katarzyna Grzegorzewska.

W Szkole Podstawowej program dwóch pierwszych dni miał tę samą formułę. Ksiądz dyrektor Piotr Karpiński rozpoczynał czas rekolekcyjny modlitwą oraz kierował do dzieci słowo wprowadzające – komentarz do Ewangelii z danego dnia. Uczniowie oglądali krótkie filmy, z których dowiedzieli się, że relacji z Bogiem uczą się wtedy, gdy przechodzą próbę i nic nie stoi na przeszkodzie temu, kto wierzy Stwórcy. Pani Katarzyna urozmaiciła katechezę pracą warsztatową na temat wiary, nadziei i miłości. Środa była dniem przygotowań do sakramentu pokuty. Pani Grzegorzewska tłumaczyła dzieciom, co to znaczy, że miłość Boga jest bezwarunkowa, piękna i pełna. Stwórca wybacza każdemu i zawsze, ale człowiek też powinien prosić Go o przebaczenie.

Najważniejszym punktem rekolekcji była Msza święta dla całej społeczności Szkoły, odprawiona przez ks. Piotra Karpińskiego, a koncelebrowana przez księdza Mateusza Wojtczaka. W kazaniu ksiądz Mateusz podkreślał, że Chrystus walczy o człowieka do samego końca, nigdy go nie odrzuca, w porę ostrzega. Zaprasza wszystkich do poszukiwania prawdy wiedząc, że każdy ma swój czas zbliżania do Niego. Rekolekcjonista przypomniał, że nasza wspólnota też jest w Wieczerniku, jako młody Kościół na różnych jego etapach. Życzył zebranym, aby wytrwali w wierze i poznali jedyną prawdę, w której odnajdą to, co najpiękniejsze.

Czas rekolekcji w Szkole Podstawowej był owocny, większość osób w nich uczestniczących przystąpiła do spowiedzi i z czystym sercem przyjęła Pana Jezusa.

Lekcja programowania

 

5 kwietnia odwiedził nas pan Tomasz Piotrowiak, tata Mikołaja, który jest ekspertem do spraw analizy danych. Pan Tomasz opowiedział dzieciom o pracy informatyka oraz o możliwościach podjęcia ciekawych zawodów po ukończeniu studiów informatycznych. Po takich studiach, które są na pewno kierunkiem przyszłości, informatyk może podjąć pracę jako programista, projektant gier, administrator sieci komputerowych, grafik komputerowy, tester oprogramowania, czy pracownik helpdesku.Następnie pan Tomasz przeprowadził zajęcia praktyczne z programowania z wykorzystaniem klocków Lego WeDo. Zadaniem uczniów było złożenie z klocków lego grającej małpki, która po podłączeniu do komputera i napisaniu prostego programu zaczynała poruszać się, jakby grała na bębenkach. Bardzo dziękujemy za ciekawe zajęcia, które przyniosły dzieciom wiele radości i twórczej zabawy.

Trening Uważności

 

29 marca uczniów klasy 1a odwiedziła pani Agata Kopczewska, mama Ani. Pani Agata jest trenerem uważności i prowadzi profesjonalne zajęcia, w czasie których dzieci dowiadują się,co to jest uważność, uczą się nazywać swoje uczucia, określają, w jakich częściach ciała mogą pojawić się emocje. W czasie spotkania dzieci uczyły się różnych technik radzenia sobie z emocjami w sposób bezpieczny dla siebie i innych oraz brały udział w ćwiczeniach rozwijających wyobraźnię. Bardzo dziękujemy za spotkanie zarówno pani Agacie, jak i Żabce, która towarzyszyła dzieciom w czasie ćwiczeń.

VI EKSTREMALNA DROGA KRZYŻOWA KLASYKA

 

Od dawna wyczekiwana EDKK odbyła się w ostatni piątek 1 kwietnia 2022r. Ponad 100-osobowa grupa uczniów, nauczycieli, rodziców, absolwentów oraz przyjaciół naszej szkoły wyruszyła do 14 stacji Drogi Krzyżowej na trasie 25km.Hasło tegorocznej EDKK to „Droga pojednania. Sztuka budowania relacji”.

W śnieżnej aurze wędrowaliśmy przez Puszczę Bolimowską do Bartnik, gdzie zostaliśmy gościnnie przyjęci przez wspólnotę „Galilea” na krótkim odpoczynku przy kanapkach, słodkim „co-nieco” i gorącej herbacie. W drodze powrotnej do Skierniewic przeżyliśmy etap ciszy, który dla wielu był najtrudniejszym w całej drodze. Po północy dotarliśmy do ostatniej stacji przy krzyżu papieskim przy kościele NSPJ. Zmęczeni, ale pełni dobrych przeżyć i przemyśleń zakończyliśmy nasz pątniczy szlak w „Klasyku”. Tam spotkały się wszystkie grupy, by przy herbacie i cieście odpocząć chwilę i podzielić się wrażeniami po przebytej drodze.

Serdecznie dziękujemy wszystkim zaangażowanym w przygotowanie Ekstremalnej Drogi Krzyżowej Klasyka, a zwłaszcza organizatorom: p. Ewie Adamczyk Rayner i Bartkowi Migale.

Zapraszamy serdecznie wszystkich do udziału w kolejnej EDKK za rok.

Msza święta w pierwszy piątek miesiąca

 

W piątek, 1 kwietnia br. społeczność Zespołu Szkół im. ks. S. Konarskiego wzięła udział w Mszy świętej pierwszopiątkowej. W czasie kazania ksiądz dyrektor Piotr Karpiński nawiązał do Ewangelii św. Jana, przywołując żydowskie Święto Namiotów, na które poszedł również Jezus, ale niejawnie, skrycie, gdyż wiedział, że Żydzi chcą go pojmać. Ksiądz dyrektor wykorzystał ten fragment Pisma Świętego, aby pokazać, że Pan Bóg czasem ukrywa się też w naszym życiu, jest Bogiem nie do końca jawnym, czasem nie czujemy Jego obecności. Bóg jest duchem, powinniśmy go czcić w swoim sercu. Czasami mamy wrażenie, że Jezus nie słucha naszych modlitw, ale On działa w naszym sercu, robi to skrycie. Jest jak powietrze, którym oddychamy, chociaż go nie widzimy. Tego, co doskonałe, nie widać. Tak jest z miłością, pomocą, wrażliwością, wsparciem, też ich nie widać, a przenikają wszystko. Doskonałe jest to, co ukryte, dlatego powinniśmy odczuwać Boga duchem i wolą, szukać go, gdyż Pan nas do tego zaprasza. Nie chce nas ograniczać, bo dał nam wolność, ale pragnie, abyśmy my sami czuli potrzebę i szukali Go, np. w dziele stworzenia. Pan jest osobą i aby ją poznać, trzeba wzbudzić jej zaufanie, żeby odkryła przed nami serce. Tu ksiądz dyrektor przywołał przykłady tekstów, w których jest mowa o tym, co najważniejsze w życiu, ale ukryte, bo „dobrze widzi się tylko sercem”. Pan Bóg się ukrył, abyśmy w sercu mieli pragnienie miłości i jej szukali, bo Bóg jest najcenniejszy, jest miłością.

O oprawę liturgiczną zadbała klasa IVa, o muzyczną – chór szkolny pod batutą p. Marianny Rzeszotarskiej.

Konkurs Humanistyczny

 

Po rocznej przerwie udało się nam zorganizować kolejną edycję Konkursu Humanistycznego dla klas VII i VIII szkół podstawowych ze Skierniewic, która miała miejsce w szkolnej auli 1 kwietnia 2022 roku. W tegorocznych zmaganiach wzięło udział 27 uczniów z trzech szkół podstawowych, którzy o godzinie 11.00 zostali powitani przez nauczycieli naszego liceum: p. Agnieszkę Kuśmierczyk, p. Marka Pągowskiego i p. Piotra Wójcika. Konkurs humanistyczny w tym roku miał zmienioną formę, gdyż rozpoczął się dwoma lekcjami. Była to historia i język angielski. Najpierw p. Tomasz Sydor przedstawił dwóch malarzy i bitwy historyczne przez nich ukazane oraz podał różne ciekawostki, później w świat zwierząt wprowadził wszystkich p. Piotr Wójcik, prezentując lekcję w języku angielskim. Uczniowie nie tylko poznawali trudne słowa, ale rozpoznawali dźwięki wydawane przez różne gatunki zwierząt i je nazywali. Następnie uczestnicy konkursu sprawdzili znajomość swojej wiedzy z języka polskiego, historii i języka angielskiego w etapie indywidualnym. Po nim nastąpiły godzinne zmagania w części zespołowej. Na koniec uczniowie otrzymali dyplomy uczestnictwa w konkursie i upominki z rąk księdza dyrektora Piotra Karpińskiego, który krótko podsumował tegoroczne zmagania oraz podziękował uczniom za udział, a nauczycielom za przygotowanie. Dziękujemy naszym gościom za wspaniałą rywalizację i odwiedziny naszej szkoły. Rozstrzygnięcie konkursu i wręczenie dyplomów oraz nagród już po świętach, 21 kwietnia.

Sukces naszego ucznia Wojewódzkim Interdyscyplinarnym Konkursie Ekologiczno-Regionalnym

 

W poniedziałek 7 marca odbył się etap rejonowy Wojewódzkiego Interdyscyplinarnego Konkursu Ekologiczno-Regionalnego.

Miło nam poinformować, iż uczeń klasy 8a Paweł Kłos zakwalifikował się do etapu wojewódzkiego tego konkursu.

Życzymy powodzenia!

 

p klos

Szkolny Konkurs Recytatorski

 

W poniedziałek 28 marca br., po dwuletniej przerwie odbył się Szkolny Konkurs Recytatorski w dwóch kategoriach wiekowych. W tym roku uczniowie prezentowali utwory o dowolnej tematyce.

Kategoria klas 0-III SP

Jury w składzie: p. Agata Walczuk, p. Sylwia Galińska i p. Karolina Kozłowska, wyłoniło następujące osoby:

I miejsce – Antonina Madejska z klasy II a

II miejsce – Natalia Maciejewska z klasy III b

III miejsce – Hanna Kucharska z klasy I b

Kategoria klas IV-VII

Jury w składzie: p. Ewa Adamczyk Rayner, p. Małgorzata Kozłowska i p. Dorota Górnik doceniło występ następujących uczennic:

I miejsce – Aleksandra Kędzierska z klasy IV b

II miejsce – Maja Belina z klasy V b

III miejsce – Zuzanna Żałoba z klasy VII b

Wszystkim nagrodzonym serdecznie gratulujemy!

Wyjazd do Warszawy

 

W piątek 25 marca uczniowie naszej „zerówki” i klas pierwszych Małego Klasyka wybrali się na wycieczkę do Warszawy. Pierwszym punktem programu był spektakl edukacyjny dla dzieci i młodzieży, oparty na twórczości Jana Brzechwy, w reżyserii Olafa Lubaszenki „Brzechwa 2020” w Teatrze Capitol. Klasykę polskiej literatury dziecięcej reżyser osadził w realiach współczesnej szkołyi aktualnych problemów, z jakimi borykają się codziennie uczniowie oraz ich opiekunowie. W „capitalnej” Szkole – „The Capitol School of Warsaw”, uczniowie spotykają się na pierwszej stacjonarnej lekcji po długiej przerwie spowodowanej pandemią. Jest to powód do ogromnej radości zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. W trakcie nauki zdalnej wszyscy pracowali nad przygotowaniem programu artystycznego na uroczystość nadania szkole imienia Jana Brzechwy. Widzowie towarzyszą bohaterom w ferworze ostatnich przygotowań do tej uroczystości, poznając tym samym bliżej ich cechy charakteru oraz wzajemne relacje.

 

Wycieczka klas V-VI do Warszawy

 

W czwartek 24 marcauczniowie klas 5a, 5b i 6a wybrali się wraz z wychowawczyniami na wycieczkę do Warszawy. Pierwszym punktem wyjazdu była lekcja muzealna połączona ze zwiedzaniem Muzeum Powstania Warszawskiego. Tematem przewodnim były dzieci w czasie Powstania Warszawskiego. Uczniowie pod okiem pracowników muzeum oglądali zdjęcia dzieci, by potem samodzielnie wyciągnąć wnioski na temat życia codziennego podczas II wojny światowej. Następnie dzieci udały się na zwiedzanie wystawy. Zaprojektowana w niepowtarzalny sposób ekspozycja muzealna oddziaływała obrazem, światłem i dźwiękiem. Na parterze przedstawiono czas okupacji i sam wybuch Powstania – godzinę „W”. W oddzielnym pomieszczeniu eksponowane były maszyny drukarskie z lat czterdziestych. Kanałami i schodami prowadzącymi na piętro uczniowie przedostali się do części pokazującej upadek Powstania. Ogromne wrażenie zrobiła na nich replika samolotu Liberator B-24J w skali 1:1. Ta część wycieczki skłaniała do refleksji i zadumy.

Kolejnym punktem wyprawy był Park Trampolin AIRO. Pod okiem instruktora uczniowie przez godzinę skakali na trampolinach. Atrakcje różniły się stopniem trudności. Niezależnie od umiejętności, kondycji i doświadczenia każdy znalazł dla siebie coś interesującego.

Dzień Języków Obcych w Małym Klasyku

 

W poniedziałek 21 marca w Małym Klasyku dzieci obchodziły Dzień Języków Obcych.

W tym dniu chcieliśmy pokazać dzieciom jak ważna jest nauka i znajomość języków obcych w życiu współczesnego człowieka. Wydarzenie to miało również podkreślić znaczenie wszystkich języków, jakimi porozumiewamy się w Europie. Istnieje ponad 200 języków europejskich oraz wiele innych, używanych przez obywateli pochodzących z pozostałych kontynentów. To ważne dziedzictwo świadczące o naszej tożsamości.

W Dniu Języków Obcych dzieci brały udział w różnych zabawach i konkursach związanych z tematem dnia. Każda klasa przygotowała plakat przedstawiający wylosowany kraj. Omawiała najważniejsze symbole narodowe danego państwa, stroje ludowe, tradycje i zabytki. Każda klasa miała również przygotować, jak brzmią nazwy przyborów szkolnych w języku ukraińskim, hiszpańskim, włoskim, greckim, czeskim, węgierskim i francuskim. Oczywiście w tym dniu nie mogliśmy pominąć bogatej tradycji naszej Ojczyzny. Klasa 2a przygotowała wspaniałą prezentację o Polsce, przedstawiając dzieciom najważniejsze zabytki i polskie tradycje kulinarne.

To był niezapomniany dzień dla wszystkich dzieci. Dzień pełen gwaru, zabaw i piosenek w różnych językach świata.

Szkolny Dzień Języków Obcych

 

W poniedziałek 21 marca 2022 r., w pierwszy dzień wiosny, odbył się w Szkole Podstawowej Dzień Języków Obcych. W imprezie uczestniczyli uczniowie klas IV-VI. Każda z klas prezentowała przed społecznością szkolną jeden wcześniej wylosowany kraj europejski: Hiszpanię, Włochy, Francję, Niemcy, Anglię, Szwecję. Uczniowie poszczególnych klas przebrali się, eksponując barwy danego kraju. Każda klasa przygotowała ciekawą prezentację. Mogliśmy poznać różne ciekawostki, zabytki, sławnych ludzi z europejskich krajów. Uczniowie prezentowali także mini-słowniczki lub proste dialogi w językach obcych. Nie zabrakło specjałów kulinarnych przygotowanych przez dzieci, charakterystycznych dla wylosowanych krajów. Następnie każda z klas wzięła udział w quizie na temat Europy. Dzieci rysowały również plakaty przedstawiające skojarzenia z krajami.

Wszyscy bardzo dobrze przygotowali się do tej imprezy szkolnej. Dzieci wykazały się dużym zaangażowaniem. W ciekawy i urozmaicony sposób przybliżyły sobie nawzajem wiedzę związaną z krajami europejskimi, a przy tym bardzo dobrze się bawiły. Szkolna komisja uznała, że najlepiej zaprezentowała się klasa 5a, która zajęła I miejsce. Nagrodą dla niej będzie wyjście z wychowawcą do pizzerii. Klasa 4b zajęła II miejsce, a klasa 5b – III miejsce. Uczniowie tych klas w nagrodę otrzymali słodycze. Na koniec Ksiądz Dyrektor podziękował wszystkim i pogratulował wyróżnionym klasom.

Strona 11 z 16