Breadcrumbs

SZKOŁA PODSTAWOWA

Sukcesy szachowe naszej mistrzyni

 

W dniach 28 kwietnia – 8 maja w Bydgoszczy odbyły się Mistrzostwa Polski Kobiet. Są to najważniejsze zawody szachowe rozgrywane raz w roku i udział w nich bierze 10 najlepszych kobiet, legitymujących się najwyższym rankingiem w kraju. Uczestniczyła w nich nasza Pani od szachów, arcymistrzyni Joanna Majdan i dzieląc miejsce 2-4, ostatecznie skończyła zawody poza podium. Pomimo wszystko świadczy to o przynależności do ścisłej czołówki Polski. Gratulujemy.

j majdan

Żyj zdrowo i aktywnie

 

Po powrocie z nauki zdalnej uczniowie klas trzecich przez jeden dzień w tygodniu uczestniczą w zajęciach, które mają przede wszystkim na celu zachęcenie dzieci do zdrowego i aktywnego trybu życia. W takim dniu uczniowie przynoszą do szkoły tylko zdrowe przekąski, spędzają czas na świeżym powietrzu, grają w gry planszowe, mają czas by pobawić się ze sobą, swobodnie porozmawiać, uczestniczą w ciekawych zajęciach bez wykorzystania obowiązkowych podręczników.

Punktem wyjścia w takim dniu jest obejrzenie krótkiego filmu edukacyjnego z serii filmów „Z pamiętnika Chrumasa”, przygotowanych w związku z rządowym programem dla szkół „Owoce, warzywa i mleko w szkole”. Filmy pokazują dzieciom, jak smaczne i ważne mogą być owoce, warzywa i produkty mleczne w ich codziennym jadłospisie. Dzięki nim dzieci uczą się zasad zdrowego odżywiania, a w szczególności poznają korzyści diety bogatej w owoce, warzywa i produkty mleczne. Uczą się, jak uprawia się owoce i warzywa i jak postępować, aby nie marnować żywności.

 

Nasi laureaci olimpiady Olimpus z języka angielskiego i hiszpańskiego

 

10 i 11 lutego 2021r. odbyły się online ogólnopolskie olimpiady języka angielskiego i hiszpańskiego „OLIMPUS”. W testach zawarte były pytania o różnej skali trudności, dlatego też wszyscy uczniowie mogli spróbować swoich sił. Miło nam poinformować o sukcesach naszych uczniów.

Laureatem olimpiady języka hiszpańskiego został Jarosław Jankiewicz Delgado- uczeń uzyskał maksymalną ilość punktów.

Laureatami olimpiady języka angielskiego zostali:

Maciej Barańczyk 2A LO,

Szymon Rechnio 1A LO, Zuzanna Łukasik kl. 1B LO,

Elżbieta Adamczyk Rayner 8A SP, Krzysztof Rożek 8A SP,

Agata Diks 6A SP, Izabela Okrasa 6A SP, Dominika Łajko 6A SP, Tymon Pełka 6A SP,

Róża Frontczak 5 SP.

Uczestnikom olimpiad serdecznie gratulujemy uzyskanych wyników i wszystkich uczniów zapraszamy na kolejne edycje.

 

 

 

olipus ang hiszp

Akcja „Sprzątanie świata”

Błąd krytyczny rozszerzenia [sigplus]: Dla folderu galerii obrazów szkola-podstwowa/aktualnosci/sprzatanie-swiata oczekiwana jest względna ścieżka do folderu startowego określonego w konfiguracji rozszerzenia w zapleczu systemu Joomla!.

 

Z okazji obchodów tegorocznego Dnia Ziemi uczniowie Małego Klasyka wzięli udział w akcji sprzątania świata.

Celem podjętych działań było promowanie niezaśmiecania środowiska oraz inicjowanie działań, dzięki którym zmniejszy się nasz negatywny wpływ na naszą planetę.

Nasi uczniowie sadzili drzewa, krzewy oraz kwiaty; sprzątali lasy; zakładali zieleńce. 

Serdecznie dziękujemy za każde podjęte działanie, gdyż jest to niewątpliwie wyraz troski o nasze środowisko.

 

 

{gallery}szkola-podstwowa/aktualnosci/sprzatanie-swiata{/gallery}

Pożegnaliśmy tegorocznych maturzystów

 

W piątek 30 kwietnia w kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa na Widoku odbyła się uroczysta Msza święta kończąca rok szkolny uczniów klas III liceum, którą sprawował ksiądz biskup Wojciech Osial i koncelebrowali: ksiądz dyrektor Piotr Karpiński i ksiądz prefekt Radosław Sawicki. Msza św. została połączona z uroczystością zakończenia roku szkolnego i odbyła się z zachowaniem wszelkich wymogów sanitarnych.

Ksiądz biskup w homilii zwrócił się do uczniów podkreślając, że kończy się czas szkoły, pewnie myślą już o maturze, studiach, planują dalszą przyszłość – coś się kończy, coś zaczyna, może pojawia się lęk przed przyszłością, która jest niepewna. Ksiądz biskup dał maturzystom radę, jaką jest słowo Jezusa: „Ja jestem drogą i prawdą, i życiem”. Wybierz Jezusa, bo jest drogą, którą trzeba odkryć i dzięki temu nie bać się przyszłości: matury, studiów, życia. Z Bogiem zawsze się dociera do celu, żyje zgodnie z zasadami, a z każdego upadku wychodzi się silniejszym. Jezus to również prawda, którą należy odkryć, daje życie wieczne w niebie. Ksiądz biskup radził młodzieży, aby szukała nieustannie Jezusa, nawet jeśli miałoby to trwać całe życie. Jezus jest życiem, tylko On nadaje mu sens. Oderwanie się od Jezusa skutkuje utratą życia duchowego, dlatego trzeba odkrywać Go na nowo. Jeśli odkryjemy, że Jezus jest „drogą i prawdą, i życiem”, spojrzymy spokojnie na trudności.

Po komunii świętej maturzyści odebrali świadectwa, listy gratulacyjne i Pismo Święte z rąk księdza biskupa. Wygłoszono także okolicznościowe przemówienia. Głos zabrali przedstawiciele klas III, ich rodzice, przedstawiciele klas II oraz wychowawcy. Po nich kilka słów wygłosił ksiądz dyrektor Piotr Karpiński, który pogratulował ukończenia szkoły średniej – naszego liceum. Podkreślił, że tegoroczni absolwenci osiągnęli wspaniałe wyniki, są bardzo zdolną młodzieżą. Podziękował rodzicom, że wybrali naszą szkołę, obdarzając nas zaufaniem. A na koniec złożył życzenia, aby młodzież wygrała życie, a może to zrobić dzięki najpiękniejszej książce, jaką jest Biblia. Na zakończenie Eucharystii ksiądz biskup podziękował za piękne słowa, obiecał modlitwę za maturzystów i udzielił wszystkim błogosławieństwa.

 

Dzień Książki i Praw Autorskich

 

W piątek 23 kwietnia obchodziliśmy Dzień Książki i Praw Autorskich. Był to dobry czas, aby porozmawiać z uczniami na temat form spędzania wolnego czasu i zachęcić ich do czytania książek.

Zajęcia rozpoczęły się od spotkania online z psychologiem szkolnym panią Ewą Karwat. Pani psycholog przedstawiła korzyści i zagrożenia, jakie wiążą się z graniem w gry komputerowe. Dzieci dowiedziały się, m.in. że należy wybierać gry stosowne do ich wieku i że na opakowaniach gier są oznaczenia, które pomagają stwierdzić, czy zawarte w nich treści są dla nich odpowiednie. Uczniowie chętnie dzielili się swoimi doświadczeniami oraz wymieniali poglądy na temat korzyści i zagrożeń płynących ze spędzania wolnego czasu przed komputerem.

Tego dnia poświęciliśmy również wiele uwagi książkom. Uczniowie obejrzeli prezentacje multimedialne, z których dowiedzieli się między innymi: jak powstaje książka, jaką musi pokonać drogę, aby w końcu znaleźć się w rękach czytelnika. Rozwinęła się również dyskusja na temat korzyści płynących z czytania. Dzieci opowiadały o swoich ulubionych książkach oraz dzieliły się ciekawostkami o nich.

W nawiązaniu do Dnia Książki i Praw Autorskich uczniowie klas trzecich wykonali słowniki ilustrowane w języku angielskim „Easter”. Dzieci z klasy IIIb i IIIc zrobiły zakładki do książek, a klasa IIIa wykonała projekty okładek do wierszy Juliana Tuwima.

Zapraszamy do obejrzenia galerii.

Laureat w Wojewódzkim Konkursie Przedmiotowym z Historii

 

W dniu 30 marca odbył się etap wojewódzki Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Historii, zaś ostateczne wyniki zostały ogłoszone kilka dni temu. Mamy zaszczyt poinformować, że tytuł laureata uzyskał Paweł Kłos, uczeń klasy VII a. Jest to ogromny sukces Pawła, gdyż konkurs wykraczał poza treści podstawy programowej szkoły podstawowej, a Paweł jest dopiero w klasie siódmej. Tytuł laureata jest efektem jego wytężonej pracy, ale też pasji i zamiłowania do historii. Serdecznie gratulujemy!

Dzień Ziemi

 

22 kwietnia to najpopularniejsze święto ekologiczne – Dzień Ziemi! To doskonała okazja, aby porozmawiać z dziećmi o przyrodzie, o ekologii, o tym, w jaki sposób możemy zadbać o naszą planetę. Przyroda to nieodłączny element naszego życia, więc dbanie o nią jest naszym obowiązkiem. Dlatego od najmłodszych lat uczymy dzieci zasad recyklingu i kształtujemy w nich postawę ekologiczną. To też bardzo fajna inspiracja na pracę plastyczną dla dzieci. Najmłodsi uczniowie naszej szkoły wykonali kule ziemskie oraz plakat.

 

Natomiast dzieci z klas trzecich obejrzały wiele ciekawych prezentacji związanych z zagrożeniami, na które narażamy Ziemię poprzez swoje niewłaściwe zachowanie. Uczniowie dowiedzieli się, co to jest tlen i w jaki sposób giną jego źródła, co to są gazy cieplarniane i dlaczego topnieją lodowce. Wysłuchały wykładu „Dlaczego plastik szkodzi Ziemi?”.

Przenieśliśmy się też na „nową wyspę” – Wielką Pacyficzną Plamę Śmieci, które składa się głównie z plastiku. Plastik, którego używamy codziennie i w ogromnych ilościach, jest stosunkowo nowym wynalazkiem. Minęło zaledwie ponad 100 lat, a ilość plastiku, jaki pływa w oceanach i rzekach już zagraża faunie i florze.

Na koniec zajęć dzieci wykonały następujące projekty.

Pierwszy projekt składał się z dwóch etapów. W pierwszym etapie dzieci miały namalować oceany przed wynalezieniem plastiku, a następnie miały tak „zmienić” ich wygląd, aby przedstawić to, co może nas czekać w 2050r., jeżeli nie podejdziemy poważnie do tematu segregacji i recyklingu plastiku.

Drugi projekt dotyczył wykonania wynalazku z przedmiotów z recyklingu.

Wszyscy na szczęście możemy pomóc Ziemi i zostać jej przyjacielem, chociażby poprzez wzięcie udziału w świetlicowym konkursie „Sprzątamy Skierniewice i okolice”.

Zdjęcia i relacja z tej akcji już wkrótce.

 

Lekcja muzealna w klasach trzecich Małego Klasyka

Muzea, jak wszystkie instytucje kultury, zostały zamknięte z powodu pandemii. Starają się one jednak zapewnić swoim odwiedzającym jak najlepszą ofertę online. Z takiej właśnie oferty skorzystali uczniowie klas trzecich Małego Klasyka i uczestniczyli w lekcji muzealnej w Muzeum Historycznym Skierniewic. Swoją podróż po historii i legendach naszego miasta rozpoczęli od obejrzenia animacji powstałej na jubileusz 560 - lecia Skierniewic, która przedstawia najważniejsze wydarzenia i postacie z dziejów miasta. Następnie wysłuchali różnych wersji legendy dotyczącej nazwy Skierniewic. Nasi uczniowie mogli również opowiedzieć znane im podania mówiące o powstaniu nazwy naszego miasta. Dowiedzieli się również, co o pochodzeniu nazwy Skierniewic mówią badacze i językoznawcy.

Kolejnym etapem podróży po historii miasta było wysłuchanie dziejów imponującego Kościoła p.w. św. Jakuba Apostoła ufundowanego w 1781 roku przez prymasa Antoniego Kazimierza Ostrowskiego. Uczniowie usłyszeli, że z lotu ptaka z układu form architektonicznych budynku można odczytać litery "A" i "O" - inicjały fundatora. W kościele zachowały tablice nagrobne z XVII i XVIII w. oraz portret Stanisława Augusta Poniatowskiego, a także marmurowe mauzoleum z sercem prymasa Ostrowskiego .

Koniec naszej wędrówki nastąpił na dworcu kolejowym, który jest jednym z najlepiej zachowanych obiektów na trasie dawnej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej wzniesionym w 1874 r. Dowiedzieliśmy się, że pierwszy budynek dworca w Skierniewicach tzw. dworzec carski powstał już w 1846 r. na skraju pałacowego parku i był przeznaczony wyłącznie dla obsługi cara i jego gości.

Zorganizowane spotkania były dla uczniów ciekawą przygodą umożliwiającą zagłębienie się w tajniki historii naszego miasta. Mamy nadzieję, że już wkrótce muzea zostaną otwarte i będziemy mogli na żywo podziwiać pamiątki i eksponaty związane ze Skierniewicami.

 

Zbiórka dla osób poszkodowanych w pożarze

 

„Młodzi Ludzie o wielkiej wrażliwości!”- jak napisała Pani Ewa Murgrabia z Centrum Wolontariatu w Skierniewicach – „Dziękujemy wszystkim, którzy otworzyli Serce i tak licznie, z poświęceniem i wielkim zaangażowaniem włączyli się w przeprowadzenie zbiórki dla osób poszkodowanych w pożarze w Ozorkowie”.  Dziękujemy Wam za wsparcie w formie rzeczowej: ubrania, ręczniki, środki czystości oraz za to, że wykazaliście się empatią i współczuciem.

pozar

Wielkanocna Akcja Charytatywna

 

Drodzy Przyjaciele o Wielkich Sercach! Bardzo Wam dziękujemy, że znaleźliście czas, zaangażowaliście się i wzięliście udział w Wielkanocnej Akcji Charytatywnej. Jesteśmy Wam wdzięczni tym bardziej, że mimo nadal trwającej sytuacji pandemicznej potrafiliście podzielić się posiłkiem z potrzebującymi. Dzięki Waszej ofiarności zawieźliśmy do Caritasu na Zadębiu dary, które zostaną przekazane jako paczki dla najuboższych. Dziękujemy i życzymy Wam  oraz Waszym Rodzinom wspaniałych Świąt Wielkanocnych.

paczka

Model wzniesienia i doliny – praktyczne lekcje przyrody

 

Uczniowie klas czwartych na lekcjach przyrody zapoznają się m.in. z różnymi zjawiskami przyrodniczymi, budową organizmów, a także rodzajami krajobrazów. Nie ograniczają się przy tym tylko do treści teoretycznych. Spośród zajęć praktycznych przeprowadzali obserwację pogody, różne doświadczenia dotyczące zmian skupienia wody oraz opanowywali umiejętność posługiwania się kompasem. Z wielkim przejęciem opowiadali również o hodowanych przez siebie zwierzętach – o ich wyglądzie, zachowaniu i codziennych zwyczajach.

Na ostatnich lekcjach dzieci poznawały różne formy ukształtowania terenu. Jedną z propozycji utrwalenia wiadomości była propozycja wykonania modelu wzniesienia i doliny z dostępnych materiałów według podanej instrukcji, np. plasteliny, masy solnej, piasku czy gliny. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem i pomysłowością wykonali zadanie, a następnie przedstawili je z radością na lekcji.

 

Sukcesy w konkursie FOTONATURA

 

Uczniowie Szkoły Podstawowej wzięli udział w XV edycji Okręgowego Konkursu Przyrodniczego FOTONATURA, który w tym roku odbył się po hasłem „Różnorodność kształtów i kolorów grzybów Bolimowskiego Parku Krajobrazowego”. Celem tego wydarzenia było propagowanie idei ochrony przyrody w miejscach ciekawych przyrodniczo woj. łódzkiego, wdrażanie do prowadzenia i doskonalenia obserwacji przyrodniczej, zrozumienie i poznanie tajemniczego świata grzybów, zwrócenie uwagi na gatunki grzybów o wyjątkowych kształtach i kolorach owocników występujących na terenie Bolimowskiego Parku Krajobrazowego oraz rozwijanie zainteresowań i pasji fotograficznych. Zadaniem młodzieży było sfotografowanie ciekawych owocników grzybów podczas spaceru po Bolimowskim Parku Krajobrazowym. Miło nam poinformować, że Kacper Wójt z klasy 7a zajął III miejsce, natomiast wyróżnienia otrzymały: Aleksandra Rosińska z klasy 6b i Agata Diks z klasy 6a. Serdecznie gratulujemy.

 

Projekt metodą drzewka decyzyjnego

Uczniowie klasy 5, omawiając „Anię z Zielonego Wzgórza”, wzięli udział w projekcie czytelniczym. Dzięki temu zauważyli, że jest to książka dla każdego, choć szczególną aprobatą cieszyła się wśród dziewcząt. Powieść zachwyciła piątoklasistów oryginalnym, poetyckim językiem, którym posługuje się główna bohaterka, pokazała im moc przyjaźni i rolę rodziny w życiu każdego człowieka. Uświadomiła uczniom konsekwencje płynące z podjętych decyzji, co było możliwe dzięki pracy metodą drzewka decyzyjnego. Nauczyciel przedstawił wychowankom dwie sytuacje wymagające rozstrzygnięcia problemu, a ci bez trudu wskazali możliwe rozwiązania, ich pozytywne i negatywne skutki oraz cele i wartości, którymi należy się kierować, podejmując konkretne decyzje i działania.

Powieść L. M. Montgomery dostarczyła dzieciom wiele przyjemności i zabawy. Wzbogaciła ich słownictwo i kompetencje literackie, ale przede wszystkim wyobraźnię, dlatego na koniec projektu uczniowie przygotowali makiety Avonlea i Zielonego Wzgórza, na którym mieszkała tytułowa postać. Niektórzy piątoklasiści wykonali Anię Shirley z modeliny, inni uszyli ją z kolorowych tkanin, a jedna osoba upiekła ciasto, które wyglądem przypominało rudowłosą bohaterkę.

Okazało się, że uczniowie są równie pomysłowi i twórczy jak bohaterka ich lektury. Omówiony utwór zainspirował do działania i ujawnił dziecięce talenty.

Lekturowy niezbędnik ósmoklasisty

Uczniowie klasy 8a i 8b, chcąc jak najlepiej przygotować się do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego, postanowili „oswoić” lektury obowiązkowe. Podczas omawiania utworów na lekcjach starają się przybliżyć ich treść i problematykę. Szczególną uwagę poświęcili „Panu Tadeuszowi” Adama Mickiewicza, „Balladynie” Juliusza Słowackiego oraz „Kamieniom na szaniec” Aleksandra Kamińskiego.

Na początku „Pan Tadeusz” kojarzył się uczniom z nudną lekturą, na szczęście jednak, po przeczytaniu, epopeja okazała się niewyczerpanym źródłem natchnienia dla naszych ósmoklasistów. Dzięki wnikliwej analizie dzieła młodzież zrozumiała jego treść, dostrzegła oraz doceniła, że jest ono skarbnicą wiedzy o dziewiętnastowiecznej Polsce i jej mieszkańcach, czego dowiodła w swoich rozprawkach. W każdym wypracowaniu pojawiały się konkretne argumenty i przykłady na to, że warto przeczytać „Pana Tadeusza”. Kolejnym wyzwaniem dla młodzieży było przygotowanie plakatów i prezentacji multimedialnych poświęconych utworowi. Uczniowie w swych pracach skupili się na utrwaleniu staropolskich tradycji i obyczajów, opowiedzieli historię zamku Horeszków, przyjrzeli się dziewiętnastowiecznej modzie, a nawet staropolskiemu menu, którego znawcą w lekturze był Wojski Hreczecha. Podjęli się także przywrócenia dobrego imienia Jackowi Soplicy, „przeprowadzając z nim” wywiad.

Podczas omawiania „Balladyny” uczniowie przeanalizowali jej drogę do władzy oraz motywy postępowania. Zaprojektowali ikony nawiązujące do treści dramatu, które pozwolą zapamiętać jego treść. Rozważali czy Balladyna jest zbrodniarką, która zasłużyła na karę. Szukali także argumentów, dzięki którym mogliby oczyścić ją z oskarżeń.

Utwór „Kamienie na szaniec” także okazał się niezwykle inspirujący. Alek, Zośka i Rudy stali się ósmoklasistom niezwykle bliscy, dlatego każdy szczegółowo opracował „biografię” bohatera, uwzględniając osiągnięcia i dokonania w czasie II wojny światowej.
Ponadto uczniowie przygotowali mapę działań i plakaty akcji przeprowadzonych w ramach Małego Sabotażu oraz akcji dywersyjnych oraz komiks na podstawie akcji pod Arsenałem (przeprowadzonej 26 marca 1943 roku). Każdy ósmoklasista w swojej pracy starał się wyjaśnić na czym polega nieprzemijająca wartość powieści Aleksandra Kamińskiego.

Wszyscy uczniowie zaangażowali się w pracę i starali pokazać jak wiele zapamiętali i rozumieją z omówionych dzieł. Przygotowując swoje prezentacje i projekty, starali się, by jak najwierniej oddawały treść i problematykę utworów. Prawdopodobnie po powrocie do szkoły przygotują wystawę swoich prac, by w ten sposób zachęcić kolegów do czytania i przekonać ich jak wiele można zyskać dzięki znajomości lektur, bo literatura nie tylko uczy i wychowuje, ale także „bawi” i pozwala realizować własne wizje artystyczne.

 

Lekcja metodą eksperymentu

 

Powietrze jest mieszaniną gazów, których nie można ani zobaczyć, ani rozpoznać po zapachu czy smaku. Zawarty w powietrzu tlen jest niezbędny człowiekowi do życia. Klasa 3b omawiając temat dotyczący powietrza wykonała pewien eksperyment. Do doświadczenia potrzebny był słoik, świeczka i zapałki. Zapaloną świeczkę, dzieci ostrożnie przykryły słoikiem. Świeczka paliła się tak długo, dopóki w powietrzu zawartym w słoiku był tlen. Gdy tlenu zabrakło – świeczka zgasła. Odcinanie dopływu tlenu, aby ugasić ogień, wykorzystują np. strażacy. Dlatego zawsze zależy pamiętać, że gdy znajdziemy się w sytuacji zagrożenia, nie należy otwierać okien. Metoda eksperymentu pozwoliła zapamiętać tę zasadę już na zawsze.

 

 

Rekrutacja do Klasycznego Liceum Ogólnokształcącego na rok szkolny 2021/2022

Po szczegóły zapraszamy do zakładki 'Rekrutacja" .

Strona 2 z 25