Breadcrumbs

KLASYCZNE LICEUM

X Tydzień Wychowania

 

W dniach 13-19 września 2020 r. już po raz dziesiąty przeżywamy Tydzień Wychowania. Jest to inicjatywa Konferencji Episkopatu Polski oraz Rady Szkół Katolickich. Hasłem tegorocznego Tygodnia Wychowania jest „Budujmy więzi”. W ten sposób Kościół katolicki włącza się wraz ze szkołami i rodzinami w trud wychowania, pokazując jak ważny dla niego jest młody człowiek, jego nauka i wychowywanie.

W Skierniewicach wytworzyła się piękna tradycja spotkań organizowanych przez Klasyczne Liceum, na które zapraszaliśmy także okoliczne szkoły. W tym roku z powodu ograniczeń sanitarnych jesteśmy zmuszeni Tydzień Wychowania przeżywać inaczej. Każda klasa przeżywa go indywidualnie, we własnym gronie, by uniknąć dużych skupisk w auli czy w kościele.

Na wyznaczonej godzinie, codziennie od poniedziałku do piątku, każda klasa bierze udział w krótkim nabożeństwie, na które składają się następujące elementy: odczytanie fragmentu Ewangelii, rozważanie, modlitwa powszechna i modlitwa „Ojcze nasz”. Klasa II A Liceum przygotowała gazetkę szkolną o Tygodniu Wychowania.

Wspólna modlitwa za nauczycieli, wychowawców, uczniów i rodziców jest tym, czego szczególnie potrzebujemy u progu nowego roku szkolnego.

tydz wych 2020

Nasz finalista Olimpiady Wiedzy Biologicznej

 


Troje uczniów Klasycznego Liceum Ogólnokształcącego – Karina Dzięcioł, Julia Pazurek i Adam Placek – zakwalifikowało się do II etapu Olimpiady Wiedzy Biologicznej. Z powodu sytuacji epidemicznej Komitet Główny Olimpiady Wiedzy Biologicznej wprowadził elektroniczną formę przeprowadzenia II etapu tegorocznej edycji. Należało przesłać drogą elektroniczną wystąpienie multimedialne na temat: Rola selenu w metabolizmie.

Z radością informujemy, że uczeń klasy pierwszej Klasycznego Liceum Adam Placek uzyskał tytuł finalisty tej olimpiady. Warto zaznaczyć, że Adaś uzyskał najwyższą punktację z uczniów naszego okręgu.

adam placek

Zakończenie roku szkolnego 2019/2020

 

Pomimo głębokiego pragnienia nauczycieli, uczniów i rodziców, by rok szkolny zakończyć w sposób uroczysty, dyrektor szkoły mając na względzie bezpieczeństwo uczniów oraz pogarszającą się sytuację epidemiologiczną, podjął decyzję o innej formie zakończenia roku, niż tradycyjna.

Uczniowie poszczególnych klas przychodzą do szkoły na określoną godzinę, wchodzą przez wskazane wejście i udają się swojej sali, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa (maseczki, dezynfekcja rąk, dystans społeczny). Wychowawca klasy wręczy świadectwa, nagrody i dyplomy oraz podsumuje rok szkolny.

Pozostali nauczyciele i pracownicy szkoły będą przebywać w pokojach nauczycielskich lub swoich miejscach pracy.

Rodzice młodszych uczniów mogą je przyprowadzić do szkoły, ale proszeni są o oczekiwanie przed szkołą. Zakończenie roku w klasach potrwa około 30 minut.

Z wielkim bólem została odwołana Msza św. na zakończenie roku szkolnego, która była dla nas zawsze najważniejszym punktem uroczystości. Ksiądz biskup Andrzej F. Dziuba łączy się z nami w modlitwie i zapewnia o swojej pamięci, jednocześnie popierając decyzję księdza dyrektora. Zachęca każdego ucznia do indywidualnego uczestnictwa we Mszy w intencji podziękowania za miniony rok szkolny.

Bardzo prosimy o zrozumienie trudnej dla nas wszystkich sytuacji i przestrzeganie ustalonego porządku.

Odbiór świadectwa może nastąpić również w innym terminie. W tym celu uczniowie nieobecni umawiają się z wychowawcą.

Harmonogram odbioru świadectw:

 

img 7076

Klasyk wśród 100 najlepszych liceów według Rankingu Newsweeka 2020

 
Choć ogłaszany co roku w styczniu Ranking liceów i techników miesięcznika „Perspektywy” cieszy się wielką popularnością, to nie jest to jedyna klasyfikacja szkół średnich. 15 czerwca tygodnik „Newsweek” opublikował swój ranking, w którym Klasyczne Liceum potwierdziło niezmiennie wysoką pozycję na mapie polskiej oświaty.
W Rankingu „Newsweeka” 2020 Klasyczne Liceum Ogólnokształcące zostało sklasyfikowane na 72. miejscu w Polsce i na 4. miejscu w województwie łódzkim. Są to jeszcze lepsze lokaty, niż odnotowane w tegorocznym Rankingu „Perspektyw”.
Ranking „Newsweeka” bierze pod uwagę więcej kryteriów, niż jego odpowiednik „Perspektyw”. Licea są oceniane według 5 wskaźników: zdawalność matur, wyniki matur z przedmiotów obowiązkowych i rozszerzonych, wskaźnik EWD oceniający wpływ szkoły na osiągnięcia uczniów, sukcesy w olimpiadach krajowych i międzynarodowych oraz oferta nauki języków obcych.
Nad prawidłową klasyfikacją szkół czuwa kapituła, w skład której weszli: dr Anna Budzanowska, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego, prof. Marek Konopczyński (Uniwersytet w Białymstoku), prof. Marek Rocki (SGH), dr Krystyna Starczewska, twórczyni szkół „Bednarska” oraz Dariusz Ćwiklak, zastępca redaktora naczelnego „Newsweeka”.
Gratulujemy uczniom i nauczycielom tego zaszczytnego miejsca i życzymy dalszych sukcesów.
 
 
tabelk

Nasz finalista w Olimpiadzie Wiedzy Ekologicznej

W styczniu bieżącego roku odbył się etap podstawowy XXXV Olimpiady Wiedzy Ekologicznej. W etapie tym startowało 26 uczniów naszego liceum. Do finału okręgowego zakwalifikowało się 3 uczniów:

  • Kacper Tomczyk (klasa II A).
  • Piotr Kosieradzki (klasa II B) 
  • Adam Placek (klasa ID)

Z powodu pandemii Covid-19 jedyną formą przystąpienia do etapu okręgowego było wykonanie pracy badawczej na temat:

Oceń i wskaż, która dziedzina ochrony środowiska w miejscu Twego zamieszkania  wymaga pilnych działań oraz podaj praktyczny plan naprawczy, zmierzający do korzystnych zmian.

Kryteria oceny prac dotyczyły:                               

1. Zgodności prezentacji z tematem.

2. Oceny wyboru problemu.

3. Oceny metodologicznej.

4. Oceny wartości merytorycznej.

W etapie okręgowym XXXV Olimpiady Wiedzy Ekologicznej nasi uczniowie otrzymali następującą liczbę punktów (na 100 pkt możliwych):

1. Kacper Tomczyk - 86,16 pkt

2. Adam Placek - 72,83 pkt

Miło nam poinformować, że nasz uczeń Kacper Tomczyk zajął I miejsce w finale okręgowym i jednocześnie otrzymał tytuł finalisty XXXV Olimpiady Wiedzy Ekologicznej.

Gratulujemy serdecznie naszym licealistom.

kacper tomczyk owe

Sukcesy naszych uczniów w Ogólnopolskim Konkursie Języka Angielskiego FOX

 

We wtorek 3 marca odbył się Ogólnopolski Konkurs Języka Angielskiego FOX pod patronatem naukowym Instytutu Filologii Angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

Miło nam, że możemy podzielić się rewelacyjnymi wynikami.

Piotr Kucharski z kl. III a Klasycznego Liceum zajął 1. miejsce i uzyskał tytuł laureata. Nagrodą w tym roku jest udział w obozie językowym w Turcji.

2. miejsce i wynik bardzo dobry uzyskali Bartosz Małek (kl. I d KLO), Róża Frontczak (kl. 4 a), oraz Ela Adamczyk Rayner (kl. 7 b).

3. miejsce z wynikiem dobrym zajęła Maria Adamczyk Rayner (kl. I c KLO). 

Wszystkim zwycięzcom gratulujemy!

fox 2020

Pożegnanie maturzystów 2020

W całej Polsce dzień 24 kwietnia 2020 roku to ostatni dzień roku szkolnego dla tegorocznych maturzystów. Tego dnia odbywa się zwykle wspaniała uroczystość wręczenia świadectw ukończenia szkoły, połączona z licznymi podziękowaniami, wspaniałymi przemówieniami i zabawnym programem przygotowanym przez młodsze klasy. Jednak rok 2020 jest inny z powodu epidemii wirusa i licznych ograniczeń. Nic dziwnego, że przez media przetoczyły się tytuły typu: „pożegnanie maturzystów w cieniu wirusa, online i bez pompy”.

W Klasycznym Liceum Ogólnokształcącym zakończenie roku jednak się odbyło i była to niezwykle budująca wszystkich uroczystość w smutnym czasie. Miała ona miejsce w kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa z zachowaniem wymaganych środków ostrożności: maseczek, rękawiczek, wzajemnej odległości od siebie oraz limitu jednej osoby na 15m2.

O godzinie 9.30 rozpoczęła się Msza święta sprawowana przez księdza biskupa Wojciecha Osiala i koncelebrowana przez księdza dyrektora Piotra Karpińskiego i księdza prefekta Radosława Sawickiego. Na początku ksiądz dyrektor zaznaczył, że jest to dziękczynienie za trzy lata nauki maturzystów w liceum. „Msza święta i modlitwa towarzyszyła nam przez cały czas nauki, dlatego nie mogliśmy wypuścić was w dalszą drogę bez błogosławieństwa” – powiedział ks. dyrektor. Podkreślił także, że dziś jeszcze mocniej czujemy wartość tego, czym jest szkoła katolicka. Ksiądz biskup w homilii zwrócił się do maturzystów, aby za wszystko, czego doświadczyli, dziękowali Bogu. Za przyjaźnie, za nauczycieli, za rodziców, za studniówkę, za to, co niełatwe i co piękne. Mimo trudnych okoliczności, mamy za co dziękować Panu Bogu. Radził młodzieży, aby pozwoliła działać Bogu w ich życiu, bo w Jego ręku jest wszystko. Biskup Wojciech przypominał, że Pan Jezus jest obecny realnie pod postacią Najświętszego Sakramentu. Kto w niego wierzy, nie będzie się bał, gdyż Pan jest światłem i zbawieniem. Na koniec przytoczył dwie wypowiedzi Alberta Einsteina, które powinny być wskazówkami dla młodzieży: „geniusz to 1% talentu oraz 99% ciężkiej pracy” oraz znanetysiące sposobów zabijania czasu, ale nikt nie wie, jak go wskrzesić”, dlatego tak ważne jest dobre wykorzystanie czasu.

Po komunii świętej maturzyści otrzymali świadectwa, listy gratulacyjne i zgodnie z tradycją naszej szkoły Pismo Święte jako drogowskaz na dalsze życie.

Przyszedł także czas na wzruszające słowa i podziękowania w imieniu uczniów i rodziców. Odpowiadając na nie ksiądz dyrektor Piotr Karpiński skierował do młodzieży trzy słowa: „gratuluję”, „dziękuję” i „życzę”. Gratulował ukończenia szkoły i otrzymania świadectwa ukończenia liceum, co jest ważnym osiągnięciem w życiu człowieka. Dziękował za wybór Klasyka i tworzenie wspaniałej szkoły, za wszystkie dobre słowa i dar na rzecz szkoły. Wreszcie życzył każdemu zawierzenia swojej przyszłości Bogu i prawdziwych przyjaciół.

Na koniec ksiądz biskup udzielił maturzystom uroczystego błogosławieństwa na czas matur i dalszą drogę życia. Wszyscy wzruszeni, radośni i zbudowani tą podniosłą chwilą wrócili do domów. Gratulujemy tegorocznym maturzystom ukończenia szkoły. Dziękujemy, że byliście z nami. Zawsze tu wracajcie jak do siebie!

Przemówienie uczennicy klasy III B Katarzyny Nowak w imieniu uczniów:

 

„To co mam to radość najpiękniejszych lat

To co mam to serce, które jeszcze na wszystko stać

To co mam to młodość, której nie potrafię kryć

To wiara, że naprawdę umiem żyć…”

          Jego Ekscelencjo, czcigodny Księże Biskupie, Szanowny Księże Dyrektorze, Szanowne Panie Dyrektor, Drogie Wychowawczynie, Kochani Rodzice, Koleżanki i Koledzy maturzyści.

         

          Nie tak dawno, podczas studniówki, wyśpiewaliśmy przytoczone słowa, nie spodziewając się, że tak szybko, jeszcze przed egzaminem maturalnym, otrzymamy od życia trudną lekcję dojrzałości, lekcję rozłąki z przyjaciółmi, kolegami, nauczycielami, szkołą, że tak niespodziewanie będziemy musieli zmierzyć się z tyloma emocjami związanymi z brakiem bezpośredniego kontaktu z najbliższymi ze szkoły.

Bardzo wzruszyły nas słowa księdza dyrektora, które skierował do całej społeczności szkolnej z okazji Świąt Wielkanocnych. Ksiądz Dyrektor napisał, że „smutna jest szkoła bez uczniów, jak ciało bez ducha”

Księże Dyrektorze, my uczniowie, czujemy jakby cząstka nas samych pozostała w murach naszej szkoły.

To bardzo trudny czas dla nas wszystkich. Wymaga od nas zmiany swoich przyzwyczajeń, codziennego wskrzeszania dyscypliny wewnętrznej, mobilizacji i umiejętności współpracy na odległość.

Ponadto mieliśmy wiele obaw czy uda się zorganizować uroczystość zakończenia roku szkolnego, czy będziemy mogli przeżyć te ostatnie chwile razem.

Jesteśmy szczęśliwi i dziękujemy dyrekcji, że umożliwiła nam uroczyste przeżycie tego wydarzenia.

To dla nas prawdziwe święto, ponieważ świadectwa, które dziś otrzymaliśmy, to nie tylko arkusze papieru, na których figurują wypisane przez wychowawców oceny i złożone podpisy. To wynik tysięcy godzin nauki – wspólnie z koleżankami i kolegami w klasie, ale i w samotności własnych pokoi, w ciszy lub gwarze domu rodzinnego, ale zawsze, co najważniejsze, przy wsparciu i pod czujnym okiem nauczycieli, wychowawców i rodziców.

Dlatego tak ważny jest dla nas ten dzisiejszy dzień i to, że możemy wspólnie świętować zakończenie jednego z najważniejszych etapów naszego życia oraz złożyć podziękowania wszystkim obecnym i nieobecnym nauczycielom.

          Jego Ekscelencjo, Czcigodny Księże Biskupie. Bardzo dziękujemy za modlitwę w naszej intencji, dziękujemy za każdą obecność na naszych szkolnych uroczystościach, za kierowane do nas słowa, które zawsze braliśmy sobie do serca. Pamiętamy, że jesteśmy orłami i powinniśmy szybować wysoko.

Równocześnie prosimy Jego Ekscelencję o dalsze, nieustające modlitwy w naszej intencji.

          Szanowny Księże Dyrektorze, Szanowne Panie Dyrektor, bardzo dziękujemy za cały trud wkładany przez Państwa w prowadzenie szkoły, w nasze wychowanie i kształcenie. Za tworzenie wspaniałej, przyjaznej i rodzinnej atmosfery, za stworzenie nam, uczniom, drugiego domu, w którym chciało się przebywać i w którym czuliśmy się dobrze.

          Szczególne podziękowania kierujemy do naszych Wychowawczyń. Dziękujemy serdecznie za opiekę, troskę, pomoc w trudnych chwilach i doping do pracy, drogowskazy w rozwiązywaniu problemów, za cierpliwość, za godziny przegadane na nurtujące nas tematy.

Dziękujemy, że dawałyście nam poczucie, że jesteśmy dla Was ważni i że zawsze możemy liczyć na Wasze wsparcie.

          Dziękujemy też wszystkim nauczycielom nieobecnym tu ciałem, ale z pewnością sercem pozostającym z nami. Dziękujemy za codzienny trud wkładany w przekazywanie nam wiedzy, za ogrom pracy, za zaangażowanie w tworzenie lekcji na odległość, za każdą nadprogramową godzinę rozpoczynającą się o 7:15, za doping i wsparcie, i za to że w nas wierzycie.

          Dziękujemy również naszym Kochanym Rodzicom, na których wsparcie i pomoc zawsze możemy liczyć. Dziękujemy za bycie z nami i przy nas, za wspieranie nas w chwilach zwątpień, za każdą łzę niepokoju, za każdą radość z naszych najmniejszych sukcesów. Dziękujemy za objaśnianie nam właściwego rozumienia słowa „dorosłość”.

Jeszcze kilka słów do wszystkich absolwentów.

Zapewne wszystkim znany jest tekst ForrestaGumpa:

„ Życie jest jak pudełko czekoladek, nigdy nie wiesz, na co trafisz…”

Myślę, że możemy czuć się szczęściarzami, bo udało nam się trafić, na bardzo dobrą czekoladkę – naszą szkołę.

Mury Klasyka przez lata patrzyły jak dojrzewaliśmy, mądrzeliśmy, stawaliśmy się ludźmi pewnymi swoich wartości. Jak przeżywaliśmy radości i sukcesy, ale też porażki i upadki, dzięki którym stawaliśmy się mądrzejsi. W Klasyku znaleźliśmy coś więcej niż przewiduje program. Coś o czym nie mówi się w ministerstwie, ani nie czyta w żadnym podręczniku. Nie ujmują tego nawet rankingi, dzięki którym mogliśmy się chwalić, że chodzimy do tej szkoły, aczkolwiek i bez nich wiedzieliśmy, że jest ona najlepszą.

W Klasyku znaleźliśmy coś, o czym mówić nie trzeba. Wie o tym każdy, kto chodził do tej szkoły. To magia uczuć i atmosfera ciepła stworzona przez całą społeczność szkoły. To poczucie, że nie jest się anonimową osoba, ale znaną wszystkim Kasią, Patrycją, Julką, Michałem, Bartkiem czy Maćkiem…

To poczucie, że nigdy nie byliśmy tu sami, że mogliśmy liczyć na siebie nawzajem, a także na nauczycieli i wychowawców. Dlatego z pewnością zachowamy spędzone tu lata w pamięci, w najskrytszym zakątku naszych serc.

Bo tego czasu i ludzi tu poznanych nie da się zapomnieć, bo każdy z nas jest sumą chwil, które przeżyliśmy ze spotkanymi na naszej drodze osobami i właśnie one tworzą naszą historię.

Przed nami egzamin maturalny, który w obecnym czasie będzie nie tylko sprawdzianem naszej wiedzy, ale także odporności psychicznej i wewnętrznej siły.

Życzmy więc sobie, aby czekające nas egzaminy stały się przepustką do kolejnego, wymarzonego etapu w naszym życiu.

Pnijmy się wszyscy po szczeblach dalszej nauki i kariery, zdobywajmy nową wiedzę, nowe doświadczenia.

Lata spędzone w Klasyku pokazały, że zdobywanie szczytów wiąże się z ciężką, ale jakże satysfakcjonującą pracą.

I pamiętajmy, że im wyżej, tym widoki są piękniejsze!

          Na zakończenie pewne porównanie:

Otóż kiedy papież Jan Paweł II w 2002 roku odlatywał z lotniska w Balicach do Rzymu, po swojej kolejnej pielgrzymce do Ojczyzny, myślę że był świadomy, że być może stoi na ojczystej ziemi po raz ostatni.

I kiedy stojąc już na stopniach samolotu, odwrócił się jeszcze w stronę żegnających go rodaków, ogarnął wzrokiem polską ziemię i powiedział takie cztery słowa: „Cóż powiedzieć? Żal odjeżdżać!”

I dzisiaj ja, mając świadomość, że stoimy w tym miejscu razem po raz ostatni, w imieniu wszystkich maturzystów, zwracając się do wszystkich tu zgromadzonych - do Jego Ekscelencji, Księdza Biskupa, do Szanownej Dyrekcji, Drogich Wychowawców, Rodziców powtórzę za Janem Pawłem II:

„No cóż powiedzieć? Żal odjeżdżać!”

                                                                             Bardzo dziękuję.

Przemówienie w imieniu rodziców:

Ekscelencjo, księże Dyrektorze, szanowne Panie Dyrektor, drogie Wychowawczynie, kochana Młodzieży!

Jeszcze kilka miesięcy temu nikt nie przypuszczał, że przyjdzie nam celebrować zakończenie szkoły naszych dzieci w takich okolicznościach. Tym bardziej jesteśmy wdzięczni, że w przeciwieństwie do innych szkół, ksiądz dyrektor podjął decyzję o odprawieniu tej mszy świętej i o zorganizowaniu pożegnania dla naszych maturzystów w takiej formie. Jesteśmy również niezmiernie wdzięczni księdzu biskupowi, że postanowił być dzisiaj z nami. Ekscelencjo, bardzo wiele znaczy dla nas obecność księdza biskupa i wspólna modlitwa w najważniejszych momentach życia naszych dzieci.

W tym miejscu chcemy również złożyć serdeczne podziękowania Księdzu Dyrektorowi, paniom Dyrektor, Wychowawcom, wszystkim Nauczycielom i pracownikom szkoły, którzy niestety nie mogą być tu dzisiaj z nami.

Księdzu Dyrektorowi Piotrowi Karpińskiemu wdzięczni jesteśmy za prowadzenie naszych dzieci ścieżką duchowego dobra.

Paniom Dyrektor, Magdalenie i Honoracie, dziękujemy za serce do uczniów, wychodzenie naprzeciw ich potrzebom i trud włożony w codzienną pracę.

Szczególnie wdzięczni jesteśmy naszym Wychowawcom. Drogie Panie, pani Agnieszko, pani Beato, dziękujemy Wam za dobroć i uczucie włożone w kształtowanie charakterów naszych dzieci i bezustanne czuwanie nad nimi.

Nauczycielom dziękujemy za cierpliwość i wytrwałość w przekazywaniu wiedzy naszym pociechom. Szanowni Państwo, należą się Wam szczególne wyrazy uznania, ponieważ, jak powiedziała Deanna Beisser: ,,Nauczyciel to jedna z najbardziej wyjątkowych postaci na całym świecie, bo któż inny mógłby każdego dnia ofiarować to, co w nim najlepszego, cudzym dzieciom?"

Wdzięczni jesteśmy także pracownikom szkoły, dzięki którym nauka odbywała się w miłym, przyjemnym otoczeniu.

Święty Jan Paweł II mówił:

„Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to, kim jest, nie przez to, co ma, lecz przez to, czym dzieli się z innymi.” Jesteście wielcy, bo dzielicie się z młodzieżą swoją wiedzą, doświadczeniem, swoją pasją.

Świadectwo, które wieńczy zakończenie roku szkolnego, to nie tylko arkusz papieru, na którym figurują wypisane oceny i podpisy. To wynik złożonego i długofalowego procesu. Sukcesy zawdzięczamy w głównej mierze nauczycielom. To oni rozbudzili w tych młodych ludziach zdolność samodzielnego myślenia, pasję poznawaniai tworzenia.

Jest dla nas zaskoczeniem fakt, że nasze dzieci tak szybko dorosły i są o krok od wyfrunięcia spod naszych skrzydeł.

Święty Jan Paweł II pisał w wierszu „Dzieci”: „Dorastają znienacka przez miłość, i potem tak nagle dorośli, Trzymając się za ręce wędrują w wielkim tłumie (…)”.

Mamy nadzieję, że już niedługo będą mogli przystąpić do matury. To pierwszy tak ważny egzamin w ich życiu; pierwszy, od którego rzeczywiście zależy ich przyszłość.

Kochani Maturzyści! Pamiętajcie, że chociaż nie będziemy mogli być przy Was cały czas, to zawsze możecie liczyć na naszą rodzicielską miłość i wsparcie.

 Pragnę dodać jeszcze, że w życie człowieka wpisane są zarówno zwycięstwa, jak i porażki. Gdy coś Wam się nie uda, nie poddawajcie się. Pamiętajcie - człowiek uczy się przez całe życie, nie tylko wtedy, gdy siedzi w szkolnej ławce. A my, rodzice, już teraz jesteśmy z Was dumni.

Nadszedł moi drodzy czas rozstania. Rozstania z nauczycielami, ale też z przyjaciółmi. Zawarliście w tej szkole wiele przyjaźni. Teraz zabierzecie ze sobą cały bagaż doświadczeń i wspomnień i wyruszycie w dalszą drogę. My rodzice, życzymy Wam pomyślności, sukcesów i szczęścia w życiu osobistym. Realizujcie swoje marzenia, stawiajcie przed sobą nowe cele. Wierzcie w siebie!

I pamiętajcie: „jeszcze będzie przepięknie, jeszcze będzie normalnie” .

                                                                                                  Dziękuję.

 

 

 

 

 

 

 

Sukces naszych matematyków

Znamy już wyniki Konkursu „Matematyka moja pasja”, którego ostatni etap odbył się w lutym tego roku. Konkurs jest organizowany przez Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Łódzkiego wraz z Publicznym Liceum Ogólnokształcącym Uniwersytetu Łódzkiego im. Sprawiedliwych wśród Narodów Świata oraz Polskim Towarzystwem Matematycznym. W kategorii dla szkół podstawowych współorganizatorem konkursu jest także Łódzki Kurator Oświaty, co oznacza, że laureaci konkursu otrzymują punkty w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych.

W Szkole Podstawowej tytuł laureata uzyskali: Marcel Sokołowski, Krzysztof Dąbrowski i Szymon Kośka.

W Klasycznym Liceum tytuł finalisty otrzymali: Bartosz Hyży, Jakub Ciszewski i  Mateusz Adamka.

Wszystkim uczniom gratulujemy i cieszymy się z ich sukcesu.

 

 

mmp 2020

mmp sp 2020

 

 

 

 

Sukcesy licealistów w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Języka Angielskiego „Olimpus”

Olimpiada Języka Angielskiego OLIMPUS odbyła się w styczniu br. i obejmowała zakresem materiał poszczególnych poziomów liceum. Miło nam ogłosić, że aż siedmioro naszych licealistów zdobyło najwyższe miejsca i tym samym tytuł laureata.

4-letnie liceum:

Maciej Barańczyk (1. miejsce), Antoni Zarychta (7. miejsce) i Marcin Chmurski

(7. miejsce).

3-letnie liceum:

Maria Adamczyk Rayner (3. miejsce), Filip Gajewski (5. miejsce), Michał Rakowski (7. miejsce) i Bartosz Małek (8. miejsce)

Gratulujemy zwycięzcom i życzymy dalszych sukcesów!

Nasza finalistka w Olimpiadzie Teologii Katolickiej

 

W środę 4 marca odbył się etap diecezjalny Olimpiady Teologii Katolickiej, w którym naszą szkołę reprezentowało troje uczniów: Aleksandra Supeł (II B), Julia Pazurek (II B) i Michał Filipek (II A). Zawody polegały na napisaniu testu. W poniedziałek 9 marca ogłoszono wyniki Olimpiady.

Mamy zaszczyt poinformować, że 3. miejsce w diecezji i tym samym awans do etapu ogólnopolskiego wywalczyła uczennica klasy drugiej Klasycznego Liceum Ogólnokształcącego, Aleksandra Supeł.

Podobnie, jak w przypadku innych olimpiad, etap ogólnopolski został odwołany, a wszystkie osoby zakwalifikowane otrzymują tytuł finalisty.

Serdecznie gratulujemy naszej finalistce!

Troje finalistów w XXXII Olimpiadzie Filozoficznej

Mimo, że z powodu pandemii Covid-19 pozostajemy w domach i uczymy się zdalnie, to dziś dotarła do nas bardzo dobra wiadomość. Aż troje naszych licealistów, Julia Wacławek, Marcin Chmurski i Piotr Chudzio, zakwalifikowało się do finału Olimpiady Filozoficznej.

Jednocześnie Komitet Główny Olimpiady podjął decyzję o odwołaniu etapu centralnego, a każda z osób zakwalifikowanych do finału otrzymuje tytuł finalisty. Z powodu pandemii nie ma w tym roku możliwości, by walczyć o tytuł laureata, ani ubiegać się o reprezentowanie Polski w Międzynarodowej Olimpiadzie Filozoficznej, gdyż ta została również odwołana.

Serdecznie gratulujemy naszym finalistom. Tym bardziej, że pobili kolejny rekord szkoły – cała trójka chodzi do klasy pierwszej i pierwszy raz brała udział w Olimpiadzie.

 

Msza szkolna w pierwszy piątek miesiąca

W pierwszy piątek marca społeczność Klasyka modliła się podczas Mszy świętej sprawowanej przez księdza dyrektora Piotra Karpińskiego. Duchowny prosił, by w okresie Wielkiego Postu otworzyć się na Serce Jezusa i pozwolić Mu się prowadzić drogą nawrócenia. W homilii odwołał się do Dekalogu – zbioru najważniejszych zasad chrześcijaństwa, a dokładnie do znaczenia 5. przykazania – „nie zabijaj”, które podał Jezus w Ewangelii. Przykazanie to nie tylko zakazuje występków przeciwko życiu i zdrowiu, ale ma także sens wewnętrzny i duchowy. Ewangeliczna interpretacja 5. przykazania to zakaz gniewania się na drugiego, powiedzenia mu „raka”, co znaczy pusty, próżny, oraz zakaz powiedzenia mu „bezbożniku”. Jezus pokazuje nam, że przestrzeganie przykazań weryfikuje się w stosunku do drugiego człowieka.

Po Eucharystii odbyło się wystawienie Najświętszego Sakramentu, przed którym modliliśmy się do Najświętszego Serca Pana Jezusa w naszych intencjach, a zwłaszcza byśmy nauczyli się przebaczać i prosić o przebaczenie.

Wykłady polonistyczne na Uniwersytecie Łódzkim

W poniedziałek 17 lutego licealiści rozszerzający język polski wzięli udział w wykładach na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Po przyjeździe na uczelnię powitała nas dr Karolina Kołodziej, która oprowadziła uczniów po wydziale. Następnie wzięliśmy udział w pierwszym wykładzie na temat: Poezja barokowa – kicz czy artyzm? Prowadzący zajęcia wytłumaczył pochodzenie nazwy barok, omówił jego fazy, podał cechy charakterystyczne i przedstawił twórczość poetów barokowych. Na zakończenie doszliśmy do wniosku, że poezja ta jest kunsztowna i zawiera bogactwo motywów. Kolejny wykład był na temat: Łódź w literaturze. Dr Karolina Kołodziej pokazała nam Łódź jako motyw literacki, przybliżyła jej historię, omówiła utwory, w których to miasto się pojawia. Na przykładzie współczesnych tekstów kultury: piosenek hip-hopowych, plakatów oraz internetowych memów zobaczyliśmy, że Łódź jest obecna nie tylko w literaturze.

To był bardzo ciekawy dzień, gdyż zwiedziliśmy jeden z najnowocześniejszych wydziałów, który nas zachwycił funkcjonalnością, architekturą i możliwościami, jakie mają współcześni studenci, a także wysłuchaliśmy interesujących wykładów, które wzbogaciły naszą wiedzę.

 

„Dziady” w Teatrze Polskim

W czwartek 13 lutego uczniowie klas trzecich liceum pojechali do Warszawy na spektakl pt. „Dziady” w Teatrze Polskim. Sztuka była połączeniem trzech części utworu Adama Mickiewicza. W ciągu dwóch godzin spektaklu obejrzeliśmy świat pogańskiego obrzędu dziadów, zobaczyliśmy nieszczęśliwego kochanka Gustawa i byliśmy świadkami przemiany bohatera oraz działalności i okrucieństwa Senatora Nowosilcowa. Sztuka rozpoczęła się od II części „Dziadów”, pokazywała rozterki miłosne bohatera IV części i zmaganie się Konrada z Bogiem, a także kosmopolityzm i gorący patriotyzm Polaków z części III. Ze względu na taki układ spektakl usystematyzował utwór Adama Mickiewicza. Maturzyści stwierdzili, że inscenizacja pomogła im w zrozumieniu „Dziadów”. Przedstawienie było niesamowitym przeżyciem duchowym ze względu na wspaniałą grę aktorów, efekty specjalne, kostiumy i światło.

 

3ab teatr polski

Etap okręgowy XXXII Olimpiady Filozoficznej

 

 

W sobotę 8 lutego odbył się okręgowy etap Olimpiady Filozoficznej, w której wzięło aż siedmioro uczniów naszego liceum: Jakub Balcerowski (kl. IIa), Mikołaj Białkowski (kl. IIa), Marcin Chmurski (kl. Ia), Piotr Chudzio (kl. Ib), Małgorzata Gontarek (kl. IIa), Inga Popławska (kl. Ic) i Julia Wacławek (kl. Ic). Wcześniej wszyscy wymienieni uczniowie pomyślnie przeszli etap szkolny Olimpiady, który polegał na napisaniu pracy filozoficznej. Komitet Okręgowy Olimpiady Filozoficznej zdecydował się wyróżnić trzy prace z etapu szkolnego: Małgosi, Kuby i Marcina, przyznając im dodatkowe nagrody książkowe.

Etap okręgowy składał się z dwóch części: eseju filozoficznego i testu. Za każdą część można uzyskać 50 punktów, czyli łącznie 100 punktów. Próg rekomendacji do etapu centralnego wynosi 50 punktów, przy czym z każdej części trzeba uzyskać nie niej, niż 20 punktów. Kwalifikacja do etapu centralnego jest dwustopniowa: Komitet Okręgowy rekomenduje do finału osoby, które przekroczyły próg punktowy, a następnie Komitet Główny po sprawdzeniu dokumentacji kwalifikuje do zawodów centralnych.

Jest nam miło poinformować, że aż pięcioro naszych licealistów uzyskało rekomendację do zawodów centralnych: Małgorzata Gontarek, Piotr Chudzio, Marcin Chmurski, Jakub Balcerowski i Julia Wacławek. Gratulujemy i życzymy, by wszyscy zostali zakwalifikowani do etapu centralnego, który odbędzie się 25 kwietnia w Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.

Strona 1 z 8