
Debata oksfordzka 2025
Po raz kolejny, w piątek 21 marca br., odbyła się debata oksfordzka, w której wzięli udział uczniowie klas trzecich liceum. Tegoroczny temat dotyczył oceny funkcjonowania i rozwoju sztucznej inteligencji:
AI – sztuczna inteligencja: nowe możliwości czy zagrożenie?
Do debaty przystąpili uczniowie klas trzecich, podzieleni na dwie grupy. W skład każdej wchodził jeden przedstawiciel z klas A, B i C.
Grupę popierającą rozwój sztucznej inteligencji tworzyli: Paweł Kłos (III A), Lidia Supera (III B), Seweryn Kacprzyk (III C). W grupie opozycyjnej znaleźli się: Kacper Gontarczyk (III A), Maja Kopacka (III B), Aleksander Szałwiński (III C).
Dyskusja została podzielona przez prowadzącego na trzy kluczowe zagadnienia:
1. Wpływ sztucznej inteligencji na naukę i edukację szkolną.
2. Korzyści i zagrożenia dla kultury wynikające ze stosowania AI przez artystów.
3. Sztuczna inteligencja na rynku pracy – szansa czy zagrożenie?
Obie grupy przedstawiły przygotowane argumenty, a następnie odpowiadały na pytania rywali oraz prowadzącego debatę. Dyskusja była merytoryczna, dobrze zorganizowana i dynamiczna. W zgodnej opinii obserwatorów nie był to czas stracony – uczniom udało się zainteresować tematem zarówno rówieśników, jak i nauczycieli obecnych na sali.
Debatę podsumował ks. dyrektor Piotr Karpiński, który pochwalił uczniów za umiejętność publicznej prezentacji swoich stanowisk – co, jak podkreślił, nie jest łatwe, zwłaszcza w młodym wieku. Zwrócił także uwagę na nieuchronność rozwoju sztucznej inteligencji i konieczność kontrolowania tego procesu przez człowieka.
Jury w składzie: p. Marek Pągowski, p. Tomasz Sydor i p. Piotr Wójcik ogłosiło, że zwyciężyła grupa opowiadająca się za AI jako szansą i nowymi możliwościami. Przewodniczący jury, Marek Pągowski, podkreślił, że o wyniku zadecydowały detale, a przewaga zwycięzców była minimalna.
Gratulujemy wszystkim uczestnikom zaangażowania i wysokiego poziomu dyskusji!