Debata oksfordzka 2024
Tradycją Klasycznego Liceum jest, że w pierwszym dniu wiosny, 21 marca odbywa się debata oksfordzka, w której biorą udział uczniowie klas trzecich liceum. W tym roku tematem debaty były proponowane przez minister edukacji zmiany w szkole.
Drużyny wymieniły swoje tezy i argumenty w trzech rundach. Drużyna klasy IIIBw składzie: Michał Dudek, Michał Rapacki i Dawid Cieślak, twierdziła, że zmiany są konieczne we wszystkich obszarach działania. Stanowisko przeciwne, że zmiany są niekorzystne i przeprowadzone zbyt szybko i chaotycznie, prezentowali uczniowie klasy IIIA w składzie: Paweł Roszkowski, Bartosz Kaba i Karol Strojek. Debatę prowadził uczeń klasy maturalnej Julian Krucki.
Dyskusja podzielona została na trzy obszary:
1/ tzw. „odchudzenie” podstaw programowych,
2/ wprowadzenie zakazu prac domowych,
3/ korzystanie podczas lekcji z telefonów i tabletów zamiast tradycyjnych podręczników.
Obie grupy zaprezentowały przygotowane przez siebie argumenty, a następnie odpowiadały na pytania rywali oraz prowadzącego debatę. Dyskusja była bardzo ciekawa pod względem merytorycznym, uporządkowana i zwarta pod względem czasowym. Dyskutantom udało się zainteresować tematem uczniów i nauczycieli obecnych na sali.
Debatę podsumował ks. dyrektor Piotr Karpiński, który stwierdził, że uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie z publiczną prezentacją swoich stanowisk, co nie jest łatwe szczególnie dla młodych ludzi w tym wieku. Nad przebiegiem debaty czuwało jury w składzie: Agnieszka Kuśmierczyk, Emilia Pomarańska i Piotr Wójcik. Choć obie drużyny prezentowały wyrównany poziom debatę zwyciężyła klasa IIIA, o czym przesądziły szczegóły, a zwłaszcza to, że wszyscy członkowie grupy starali się zabrać głos.